Pelialan tunnetut nimet jatkavat käytettyjen pelien kaupan kritisoimista. Tällä kertaa äänessä ovat Frontier Developmentsin David Braben ja Silicon Knightsin Denis Dyack.
Dyack väittää GamesIndustry Internationalin haastattelussa, että käytettyjen pelien kauppa todellisuudessa tekee pelien tuottamisesta kalliimpaa. Se syö hänen mukaansa pitkän kantaman myyntiä eli niin kutsuttua häntää.
– Nykyään ei ole enää häntää. Suurin osa myynneistä saadaan kirjaimellisesti kolmen kuukauden kuluessa julkaisusta, mikä on luonut todella epäterveellisen ääritilanteen, jossa täytyy myydä todella nopeasti ja sen jälkeen tehdä mitä tahansa muuta saadakseen rahaa, Dyack perustelee.
Hän menee väitteissään jopa niin pitkälle, että väittää käytettyjen pelien kaupan tuhoavan vähitellen koko pelialan. Miestä pelottaa erityisesti ajatus siitä, että tuotantobudjetit kasvavat jälleen, kun siirrytään seuraavalle laitesukupolvelle.
– Meillä ei ole alana varaa 300 miljoonan dollarin budjetteihin. Uskon joillakin peleillä olevan, älkää käsittäkö minua väärin. Call of Dutyn kaltaisella pelillä, jos heillä oli 100 miljoonan dollarin budjetti, tai mikä tahansa heidän budjettinsa onkaan, heillä on varaa siihen. Se ei käsitä koko alaa, se on vain enemmänkin yksittäistapaus. Mutta mitä kaikki muut tekevät?
Braben puolestaan linjaa Gamasutran haastattelussa, että käytetyt pelit tuhoavat yksinpelien mahdollisuuden. Hänellä on henkilökohtaista kokemusta asiasta, sillä Frontierin The Outsider peruttiin kesken kehitystyön.
– Se [käytettyjen pelien kauppa] tappaa yksinpelit erityisesti, koska niistä myydään käytettyjä, ja se tarkoittaa, että ensimmäisen päivän myynnit ovat se ja se siitä, tehden niistä todella riskialttiita. Pelien loppuunmyyminen tapasi olla hyvä asia, mutta nykyään ihmiset, jotka ostavat pelin julkaisupäivänä, voivat hyvin päästä sen ja palauttaa sen, Braben sanailee.
Hänenkin mielestään käytettyjen pelien kaupalla on vaikutuksensa hintatasoon, myös kuluttajan päässä. Braben uskoo, että ilman sitä pelien hinnat saattaisivat laskea.
Remedyn Oskari Häkkinen kertoi puolestaan hiljattain, että Skyrimin kaltaisten pelien menestyminen antaa uskoa, että tarinavetoisille peleille ja yksinpeleille on edelleen tilausta.
Dyackin vetämä Silicon Knights ei ole viime vuosina päässyt menestyksestä nauttimaan. Studio muistetaan erityisesti surullisen kuuluisasta Too Humanista, jonka piti käynnistää eeppinen trilogia Xbox 360:lla. Peli kuitenkin floppasi täydellisesti.
Brabenin luotsaama Frontier puolestaan tuotti Xbox 360:lle karvaisia kissanpentuja pursuavan Kinectimalsin. Miehen suurimpia meriittejä on kuitenkin Elite-avaruuskaupustelun luominen.
Lähteet: GamesIndustry International, Gamasutra