Princetonin tukijat ovat kehittäneet kaloille pelin, jonka avulla tutkitaan eläimien ryhmäkäyttäytymistä. Peli avulla saadut tulokset auttavat selittämään, miksi kalat uivat parvissa.
Iain Couzinin johdolla suoritetussa tutkimuksessa läpikuultavalle näytölle projisoitiin pisteitä. Samalla seurattiin, kuinka saalistajakalat reagoivat pisteiden liikkeisiin. Käyttämällä tietokonemallia pystyttiin hallitsemaan kokeen parametreja huomattavasti eläviä saaliskaloja helpommin.
Tutkijat huomasivat, että kalat eivät hyökänneet niin herkästi, mikäli pisteet liikkuivat ryhmässä. Tulokset ovat yhteneväisiä aikaisemman käsityksen kanssa ryhmäkäyttäytymisen motivaatioista. Esimerkiksi lihanhimoisuudestaan tunnettujen piraijojen on uskottu liikkuvan ryhmissä nimenomaan oman turvallisuutensa vuoksi.
Tutkimuksessa ei käytetty mitä tahansa pisteitä, vaan ne oli pyritty saada muistuttamaan mahdollisimman paljon saaliseläimiä kalojen silmissä. Tähän vaikuttavat pisteiden muoto, väri ja liikenopeus.
Tutkijoiden tavoitteena on kehittää koettaan eteenpäin ja luoda kalojen kannalta täysin kolmiulotteinen virtuaaliympäristö. Vastaavanlaista tutkimusta on tehty myös Oulussa torakoiden parissa.
Couzinin laboratorio oli hiljattain otsikossa, kun ryhmän kerrottiin käyttävän Kinectiä heinäsirkkojen tutkimiseen.
Lähde: BBC