Hideo Kojima haki kesäkuussa PS5:lle ilmestyneelle Death Stranding 2 -toimintaseikkailulleen näkyvyyttä omaperäisellä tavalla.
Lue myös: Tällainen on Death Stranding -animaatioelokuva
Vuoden alussa järjestetyssä Death Stranding 2: On The Beach -tempauksessa legendaarinen pelisuunnittelija ja hänen tiiminsä yrittivät jakaa brändättyjä nenäliinapaketteja, joiden pakkauksiin oli painettu QR-koodeja. Kyseiset koodit johdattivat teaser-videoon tulevasta jatko-osasta.
– Death Stranding on peli yhteyksistä. Siksi halusin kokeilla tätä hieman vanhanaikaista elettä – ojentaa jotakin fyysisesti toiselle ihmiselle. Tämä suora vuorovaikutus tuntemattoman kanssa on hyvin lähellä niitä yhteyksiä, joita Death Stranding käsittelee, Kojima kertoo An-An-lehden haastattelussa.
Nenäliinat ovat Japanissa perinteinen mainoskeino, sillä ajatuksena on, että ihmiset ottaisivat mieluummin hyödyllisen tuotteen mainoslehtisen sija. Koronaviruspandemian jälkeen tapa on kuitenkin menettänyt suosiotaan, ja Kojimalla oli lopulta kassikaupalla Death Stranding -nenäliinoja, joille ei löytynyt ottajia.
Kojima yritti jakaa Kojima Productions -tiiminsä kanssa nenäliinoja kolmessa Tokion kaupunginosassa, Akihabarassa, Ikebukurossa ja Shinagawassa, tuloksetta, vaikka he olivat pukeutuneet pelin brändivaatteisiin.
– Lähestulkoon kukaan ei halunnut ottaa nenäliinaa. Vaikka ojensin käteni, he eivät ottaneet sitä. He kävelivät ohi edes vilkaisematta minua. Jotkut jopa kiersivät meidät kaukaa, aivan kuin olisimme olleet jotain vaarallista, Kojima muistelee.
Lopulta Kojima päätti hyödyntää sosiaalisen median näkyvyyttään ja jakoi somepalvelu X:ssä julkaisun, jossa hän kertoi, mitä tiimi oli tekemässä ja missä he olivat. Hetken kuluttua kaikki nenäliinat oli jaettu loppuun.
– Kyseessä oli analoginen tempaus, joka kulki vastavirtaan, mutta yhdistämällä sen digitaaliseen voimaan loimme entistä vahvemman yhteyden ihmisiin, Kojima toteaa.
Lähde: GamesRadar, An-An
Lue myös: Japanilaisvaikutteinen avoimen maailman katukaahailu saapuu konsoleille
Lue myös: Sony juhlistaa PlayStationin 30-vuotista historiaa virallisella yli 400 sivun taidekirjalla