Tuoreimman Game Informer -numeron paljastukse Halo 4:stä ovat levinneet verkkoon. Lehdessä kerrotaan ensimmäiset yksityiskohdat muun muassa uudesta Spartan Ops -yhteistyötilasta.
Halo 4 on rakenteellisesti jaettu kahteen osaan: kampanja ja Infinity. Ensin mainittu pitää luonnollisesti sisällään kampanjan ja sen yhteistyötilan. Kaikki muu moninpelisisältö on puolestaan kipattu jälkimmäisen puolelle.
Infinity on saanut nimensä jättimäisestä avaruusaluksesta, joka yhdistelee ihmiskunnan parasta teknologiaa forerunner-muukalaisten vempeleisiin.
Kolme kilometriä pitkällä avaruusaluksella on esimerkiksi virtuaalinen taistelukenttä, jolla neljännen sukupolven Spartan-sotilaat pääsevät kärhämöimään. Tämä luo fiktiivisen kontekstin Halo 4:n moninpelille.
Infinityn seilatessa avaruuden halki käyvät spartalaissoturit myös suorittamassa tehtäviä, joihin päästään käsiksi uudessa Spartan Ops -pelitilassa. Neljän pelaajan yhteistyötilan luvataan tarjoavan uutta pelattavaa ja tuoreita välivideoita joka viikko.
Reachissa ja ODST:ssä nähty Firefight-moodi ei ole mukana Halo 4:ssä, eikä sen suhteen ole suunnitelmiakaan.
Halo 4:n päätarina sijoittuu vuoteen 2557 eli noin neljä ja puoli vuotta Halo 3:n lopun jälkeen. Master Chief ja Cortana ajautuvat Dysonin kehän sisälle ja siellä sijaitsevalle planeetalle.
Master Chief saa vastaansa uuden vihollisryhmän, josta ei vielä tarkempia yksityiskohtia jaettu. Myös vanhoja tuttuja covenant-vihulaisia päästään kurittamaan.
Ainakin moninpelin puolella pelaajat pääsevät valitsemaan ase- ja varustekokoonpanonsa. Reachista tutut haarniskakyvyt ovat edelleen mukana, mutta juoksumahdollisuus kuuluu tällä kertaa oletusvarustukseen. Uusista kyvyistä esiteltiin ainakin mahdollisuutta nähdä seinien läpi.
Tällä kertaa moninpelimatseihin voi liittyä mukaan myös niiden ollessa käynnissä. Moninpelin dynaamiikkaa muutetaan puolestaan vaihtelemalla paikkoja, joihin tehokkaat aseet ilmestyvät ja antamalla mahdollisuus palata välittömästi taistelukentälle kuoleman jälkeen.
Lähde: NeoGAF