Rockstarin toisena perustajana ja entisenä käsikirjoittajana tunnettu Dan Houser on paljastanut lisätietoa GTA 5:n perutusta lisäosasta. Hänen mukaansa projekti oli ”puoliksi valmis”, mutta lisäosa hylättiin, jotta aikaa ja resursseja voitiin käyttää Red Redemption 2:n kehittämiseen.

Lue myös: Muistatko GTA: Londonin? Rockstarin perustaja taustoittaa, miksi GTA-kokemukset osat sijoittuneet vain kerran Yhdysvaltojen ulkopuolelle

Lue myös: Rockstarin perustaja kertoo, miksi yhtiö perui sen yksinoikeudella PS3:lle kehittämän Agent-vakoojapelin

Houser kertoo Lex Fridmanin haastattelussa, että lisäosa, jossa pelaaja olisi ohjannut Trevorin agenttiversiota, ”ei koskaan loksahtanut täysin paikoilleen”.

– Projektia ei koskaan saatu valmiiksi. Projekti oli suunnilleen puoliksi tehty, kun se hylättiin, Houser paljastaa.

Houser mainitsee myös lisäosan perumisen syistä.

– Jos lisäosa olisi julkaistu, [Rockstar] ei todennäköisesti olisi ehtinyt tehdä Red Dead Redemption 2:ta. Joten kompromisseja pitää aina tehdä, Houser toteaa.

Trevorin näyttelijä Steven Ogg vahvisti aiemmin lisäosan olemassaolon. Hän kertoi viime vuonna äänittäneensä repliikkejä laajennusta varten, mutta projekti ”katosi eikä siitä enää koskaan kuulunut mitään”.

Grand Theft Auto 4 sai kaksi suurta tarinallista laajennusta, The Lost and Damnedin ja The Ballad of Gay Tonyn. Grand Theft Auto 5:n kohdalla lisäosat jäivät toteutumatta. Houser muistelee kuitenkin lämmöllä aikaa, jolloin hän työskenteli GTA 4:n lisäsisällön parissa.

– Pidän tarinoiden tekemisestä. Rakastin GTA 4:n mallia, jossa lisätarinoita saatiin myöhemmin, tai Red Dead Redemptionia, johon julkaistiin zombilisäosa. Pidin siitä, että saimme tehdä peleihin ylimääräisiä juttuja. Olisin henkilökohtaisesti halunnut tehdä enemmän sellaisia Rockstarilla, Houser kertoo.

YouTube video

GTA-sarjan tuleva kuudes osa julkaistaan PS5:lle ja Xbox Series X/S:lle hiljattaisen viivästyksen myötä 19. marraskuuta 2026.

Lue myös: Päättyykö tämä odotus ikinä? GTA 6:n julkaisu viivästyi jälleen puolella vuodella eteenpäin

Lähde: The Gamer, Lex Fridman

Lue myös: Modaajat kehittävät Rockstarin Bullyyn nettimoninpeliä – sisältää mahdollisuuden ympäristöjen vapaaseen tutkimiseen, minipelejä ja roolipelielementtejä

Lue myös: Skyrimin pääsuunnittelija kertoo yllättyneensä pelaajien hullunkurisesta tempusta – huiman suosion saanutta kikkaa ei kehitysvaiheessa edes kokeiltu

Lue myös: ”Mad Max… Payne” – Just Cause -pelien ohjaajan uuden studion seuraava teos yhdistelee Mad Maxin ja Remedyn toimintaklassikon henkeä