FFXVI-tuottaja: Ei ole selkeää vastausta siihen, palaako Final Fantasy vuoropohjaisiin taisteluihin

Naoki Yoshida puntaroi sarjan tulevaisuuden tyylisuuntia.

14.7.2025 14:30

Final Fantasy XIV– ja Final Fantasy XVI -tuottaja Naoki Yoshidan mukaan tällä hetkellä ei ole selkeää vastausta siihen, palaako Square Enixin maineikas pelisarja takaisin vuoropohjaisiin taisteluihin.

Final Fantasy loi maineensa perinteisenä vuoropohjaisena japanilaisroolipelinä, mutta nykyosat ovat nojanneet vahvasti reaaliaikaiseen toimintaan. AnimeNewsNetwork-sivuston tuoreessa haastattelussa Yoshidalta kysyttiinkin, voisiko paluu perinteiseen kaavaan olla mahdollinen muun muassa vuoropohjaisille japanilaisroolipeleille vahvasti kumartavan Clair Obscur: Expedition 33:n saaman positiivisen vastaanoton myötä.

Lue myös: Capcom: ”Mega Man on yksi tärkeimmistä pelisarjoistamme”

Yoshidan mukaan vuoropohjainen vastaan toimintapeli -kysymys keskittyy yleensä vain taistelujärjestelmään. Se ei hänen mielestään ota huomioon sitä, mitä kehittäjät haluavat kullakin pelillä tehdä ja saavuttaa.

– Esimerkiksi se, minkälaisen graafisen tason tai tarinankerronnan haluamme välittää pelaajille, pohjautuu siihen, miten asetamme pelin järjestelmät niiden ympärille. Tähän lukeutuvat niin taistelujärjestelmä, varsinainen pelisuunnittelu kuin pelattavuuden tuntumakin. Siksi ei ole selkeää vastausta siihen, tuleeko kaikki muuttumaan vuoropohjaiseksi vai enemmän toimintapainotteiseksi, Yoshida puntaroi.

Lue myös: Final Fantasy Tacticsin paluu on rakennettu kokonaan uusiksi – silkalla tahdonvoimalla ilman alkuperäistä lähdekoodia

Vastaus heijastelee sarjan lukuisten eri kehittäjien ja tekijöiden näkemyksiä, joiden mukaan sarja kehittyy aikojen ja tekijöidensä näkemysten mukana.

– En välttämättä ole mukana Final Fantasy XVII:ssä, joten en halua estää tai rajoittaa sarjan tulevaa ohjaajaa tai niitä, jotka tulevat tuottamaan XVII:n tai jopa XVIII:n kaltaisia pelejä. Emme halua asettaa heitä raiteille, Yoshida summaa.

Lähde: AnimeNewsNetwork