Yli kaksi vuosikymmentä alkuperäisteosten jälkeen Soul Reaver 1 – ja 2 -pelit saivat joulukuussa uusioversiot, jotka kantavat nimeä Legacy of Kain: Soul Reaver 1&2 Remastered. Mielenkiintoisesti niiden kehitystä johti kuitenkin fani, joka oli aiemmin tehnyt peleistä modernisoidut versiot itse.
Vaikka Legacy of Kain -nimelläkin tunnettu pelisarja ei ole saavuttanut Tomb Raiderin kaltaista suosiota, erityisesti kaksi Soul Reaver -osaa ovat saaneet kulttisuosion ja synnyttäneet aktiivisen modausyhteisön.
Modikehittäjä ja pitkäaikainen sarjan fani Raina Audron teki omalla uusioversiollaan niin vaikuttavaa työtä, että pelinkehittäjä Aspyr palkkasi hänet johtamaan virallista remasterointiprojektia.
YouTube-kanava Noclip julkaisi hiljattain dokumentin, joka käsittelee Soul Reaver -pelien historiaa 1990-luvun lopulta aina joulukuussa 2024 ilmestyneeseen uusioversioon.
Dokumentissa paljastetaan, että Audronin HD-uusioversio ensimmäisestä Soul Reaver -pelistä oli hyvin vakuuttava. Hänet rekrytoitiin sen avulla johtamaan teoksen virallista uusittua versiota.
– Modernisoidakseen pelit kunnolla kehittäjä Aspyr ei vain kysynyt neuvoa faniyhteisöilta. He todella palkkasivat fanit tekemään työn, dokumentin juontaja Danny O’Dwyer toteaa.
Yksi keskeisistä tiimin jäsenistä oli oman remasteroinnin tehnyt Audron, joka esiteltiin alkuperäiskehittäjille modausyhteisön epävirallisena johtajana.
– Hän on vanhan koulukunnan fani, joka rakasti peliä, tunsi sarjan perinpohjaisesti ja teki yhteistyötä muun yhteisön kanssa, Crystal Dynamics- studion kehittäjä Frank O’Connor kertoo dokumentissa.
Tämä ei ollut ensimmäinen kerta, kun Audronin modausprojektit toivat hänelle työpaikan. Hän toimi aiemmin ympäristötaiteilijana Tomb Raider I-III -remasterointiprojektissa, joka julkaistiin alkuvuodesta 2024.
Projekti seurasi Audronin kehittämää HD-tekstuuripakettia alkuperäisille peleille. Audronin asema Legacy of Kain -yhteisön johtohahmona teki hänestä ilmeisen valinnan myös Soul Reaver -remasterointiin.
Vaikka Audronilla oli runsaasti kokemusta, projektin toteutus ei ollut helppoa. Alkuperäiset pelit kehitettiin PS1- ja PS2-konsoleille. Tämä loi valtavan teknologisen eron nykypäivään nähden, joka teki pelien päivittämisestä samanaikaisesti haastavaa.
Kaiken kaikkiaan Audronin ja tiimin täytyi päivittää noin 4 500 tekstuuria Soul Reaver 1:een ja 2 800 tekstuuria Soul Reaver 2:een. Audronin aiemmin kehittämä HD-tekstuuripaketti helpotti kuitenkin prosessia merkittävästi.
Onneksi tiimin onnistuminen ei ollut pelkästään Audronin modauskokemuksen varassa. Dokumentissa kerrotaan valtavasta arkistointiprosessista, joka sisälsi kaksi teratavua alkuperäistä kehitysaineistoa, kuten joitakin valmiita tasoja, mikä nopeutti projektia merkittävästi.
Lähde: GamesRadar
Lue myös: Tulevan The Witcher 4:n tekoälyhahmot asettavat kehittäjän mukaan CD Projektin peleille uuden tason
