Entinen PlayStation-pomo Shuhei Yoshida on kommentoinut pelialalla yleistyvää tilausmallia, joka on noussut esille erityisesti Xboxin Game Passin myötä. Yoshida antaa tunnustusta erityisesti Sonyn maltilliselle PS Plus -strategialle ja varoittaa Microsoftin malliin pitkällä aikavälillä liittyvistä riskeistä.
Vuonna 2018 tapahtunut Xbox Game Passin lanseeraus vauhditti tilauspalveluiden kasvua tarjoten satoja vaihtuvia pelejä kuukausimaksulla. Game Passin tuoreisiin lisäyksiin kuuluvat esimerkiksi The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered, Doom: The Dark Ages ja Clair Obscur: Expedition 33.
Monet pelaajat ovat siirtyneet suosimaan kuukausitilausta pelihankintojen sijaan. Toiset taas suhtautuvat malliin kriittisemmin, sillä menetetyt myyntitulot voivat olla vahingollisia pelinkehittäjille.
Tilausmalli jakaa myös pelialan ammattilaisten mielipiteet. Indie-kehittäjät voivat hyötyä Game Passista ja PlayStation Plussasta, kun taas suuret pelistudiot eivät yleensä pidä mallia taloudellisesti kestävänä.
PlayStationin entisenä johtajana ja indie-ohjelman vetäjänä tunnettu Shuhei Yoshida on kertonut mielipiteensä pelien tilauspalveluista. Yoshida vertasi PlayStation Plussan ja Xbox Game Passin toimintamalleja Gamescom LATAM -tapahtumassa pidetyssä Game Developerin haastattelussa.
Yoshida myöntää puolueellisuutensa PlayStation-taustansa myötä, mutta kokee silti PlayStation Plus -palvelun olevan pelialan näkökulmasta ”terveempi” Game Passiin verrattuna. Hän arvostelee erityisesti Microsoftin käytäntöä julkaista ensimmäisen osapuolen pelejä suoraan Game Passiin. Yoshida huomauttaa, että liiallinen tukeutuminen strategiaan voi olla ”vaarallista” pelialan kestävyyden kannalta.
Pelialan konkari kehuu Sonya siitä, että se julkaisee omat lippulaivapelinsä ensin täyteen hintaan tavoitellen ensisijaisesti maksavia asiakkaita. Vasta kun alkuvaiheen myyntiaalto on hiipunut, peli lisätään PS Plus -palveluun, jolloin se saa lisää näkyvyyttä ja voi houkutella uutta yleisöä.
Yoshidan mukaan viivästetty lisäys tilauspalveluihin tarjoaa tasapainoisen mallin, jossa yhdistyvät kannattavuus ja saavutettavuus. Lisäksi malli kasvattaa odotuksia mahdollisille jatko-osille, kun uudet pelaajat voivat tutustua aiempiin peleihin palvelun kautta.
PlayStation-veteraanin näkemykset tuovat lisää painoarvoa keskusteluun kestävistä tilauspalvelumalleista tilanteessa, jossa pelien kehityskustannukset kasvavat jatkuvasti.
Lähde: Game Rant, Game Developer
Lue myös: The Witcher 3:n nykykonsoliversiot saavat kauan kaivatun ominaisuuden
Lue myös: EA aikoo kehittää vähintään kolme Marvel-peliä – Black Pantherin peruminen ei vaikuta suunnitelmiin