Bethesdan odotetun Starfield-roolipelin ympärillä on virinnyt varsin erikoista kritiikkiä pelin julkaisun kynnyksellä.

World of Warcraftin ohjaajana aikaisemmin toiminut Mark Kern kritisoi X-verkkopalvelussa julkaisemassaan viestissä Starfieldin aloitusruutua. Bethesdan julkaiseman materiaalin mukaan Starfieldin käynnistysruutu on varsin pelkistetty valikko, mikä kielisi Kernin mukaan isommista ongelmista pelin kehityksen parissa.

– Pelin aloitusruutu voi kertoa paljon tiimin kiireistä ja heidän työstään tuntemastaan ylpeydestä, Kern kommentoi.

Starfieldin käynnistysruutu osoittaa tiimin olleen välinpitämätön tai ylityöllistetty julkaisuaikarajojen vuoksi.

WoW-veteraanin mukaan käynnistysruudut tehdään usein aivan kehityksen loppuvaiheilla ja muuttuvan tavanomaisesti juuri julkaisun yhteydessä. Hänen mukaansa työstään ylpeyttä tuntevat tiimit tekevät aloitusruudun usein uusiksi ennen pelin ilmestymistä.

Kernin kritiikki ei mennyt ohi Bethesdan julkaisupomona toimivalta Pete Hinesilta, joka kommentoi asiaa varsin suorasukaisesti. Hinesin mukaan käynnistysvalikko oli yksi ensimmäisistä Starfieldin kehityksessä lukituista asioista ja se on ollut nykyisen kaltainen jo vuosien ajan. Hines kertoi myös pitävänsä Kernin vihjailuja Starfieldin kehittäjien huolellisuudesta epäammattimaisina.

Keskusteluun liittyi myös Microsoftin omistama InXile Entertainment-studio. InXile kommentoi asiaa X-palvelussa sittemmin poistamassaan viestissä sarkastiseen sävyyn toteamalla siirtävänsä kaikki kehitysresurssinsa pelin tekemisestä aloitusruudun työstämiseen. Studion mukaan aloitusruudussa riittää pelattavaa pariksi kymmeneksi tunniksi, vaikka pelin kampanja typistyykin ratkaisun seurauksena 45 minuuttiin.

Lähde: WCCF Tech