Pelijätti Electronic Arts hämmästytti monet E3-messuilla paljastettuaan lehdistötilaisuudessaan ruotsalaisen Coldwood-studion työstämän Unravel-pulmaloikintapelin. Mass Effect Andromedan ja uuden Need for Speedin kaltaisten suurpelien rinnalla Unravel erottui joukosta pienellä mittakaavallaan, jollaiselle harva odotti EA:n antavan minkäänlaista aikaa parrasvaloissa E3:n tapaisessa suurtapahtumassa.

Unravelin paljastuminen saattaakin olla eräänlainen varhainen maistiainen siitä, mitä EA:lta voidaan vielä tulevaisuudessa odottaa. Haastattelussaan pelilehti Game Informerin kanssa yhtiön johtoportaassa vaikuttava Patrick Söderlund on selittänyt, että EA on pelinkehittäjänä vastuussa uusien asioiden puskemisesta maailmaan ja näin ollen sen on pidettävä aiempaa paremmin silmällä sitä, mitä helmiä maailmassa voikaan piileskellä. Tämä muun muassa voikin tarkoittaa sitä, että EA:lta on odotettavissa ehkä vielä enemmänkin hieman pienempiä mutta sitäkin personaallisempia pelejä.

– Jatkamme mahtavien ideoiden ja tiimien etsimistä, olivat ne sitten yhtiön suhteen ulkoisia tai sisäisiä. Unravel oli jotain, joka sattui päätymään pöydälleni. Kun näin sen, totesin että meidän oli saatava se, Söderlund selitti Game Informerin haastattelussa.

EA:n kasvava kiinnostus astetta pienemmän mittakaavan pelejä kohtaan oli aiemmin nähtävissä jo viime joulukuun The Game Awards -tapahtuman yhteydessä, kun yhtiö paljasti yhteistyönsä Brothers: A Tale of Two Sonsin luoneen Josef Faresin kanssa. Söderlund vertaa EA:n tuoretta suuntaa Ubisoftin tapaan julkaista Assassin’s Creedin kaltaisten pelien rinnalla myös Child of Lightin tapaisia pienempiä pelejä, jotka auttavat laajentamaan yhtiön portfoliota. Samalla hän kokee yhteistyön tekemisen erilaisten lahjakkuuksien kanssa tärkeänä myös siinä mielessä, että koskaan ei voi olla varma, mihin se vielä pitkällä tähtäimellä voisi johtaa. 

– Missään ei ole määritelty, etteikö Coldwoodin Martin [Sahlin] tai Josef Hazelight-studiosta voisi vielä kehittää meille seuraavan kymmenen miljoonaa kopiota myyvän pelin, Söderlund summaa.

Lähde: Game Informer