Tulevan Dune: Awakeningin kehittäjä Funcom on myöntänyt, että pelin saaminen valmiiksi Series X -mallia vähemmän tehokkaalle Xbox Series S:lle tulee olemaan ”haastavaa”.

Pelin tuotepäällikkö Scott Junior kertoo VG247:lle antamassaan haastattelussa Funcomin joutuvan tekemään ”paljon optimointeja ennen Xbox-julkaisua”. Tämä on Juniorin mukaan ”yksi syistä, miksi peli julkaistaan ensin PC:lle”. Hän kuitenkin toteaa, että peliä kehittävä tiimi pystyy ”tekemään pelin valmiiksi”, ja kehitystyö edistyy koko ajan.

Funcom ei ole ainoa kehittäjä, joka on myöntänyt Xbox Series S:n tuoneen lisähaasteita pelinkehityksen aikana. Baldur’s Gate 3 julkaistiin kuukausia muita alustoja myöhemmin Xboxille, sillä Series S -konsolilla oli vaikeuksia jaetun ruudun co-op-yhteistyötilan sujuvassa pyörittämissä.

Entinen Naughty Dog- ja Rocksteady-kehittäjä Del Walker puolestaan kirjoitti äskettäisessä X-somealustan julkaisussaan toivovansa, ettei ”Series S:ää ei olisi koskaan ollut”, ja kutsui konsolia ”ärsyttäväksi optimoitavaksi” pelinkehityksen kannalta.

Dune: Awakening julkaistaan PC:lle alkuvuodesta 2025. Myös PS5 -sekä Xbox Series X/S -versiot on tarkoitus julkaista ensi vuoden aikana.

YouTube video

Lähde: Eurogamer