Dynaamiset poliisijahtaukset ovat keskeinen Cyberpunk 2077:n elementti pelaajan huomatessa olevansa riehumisen jälkeen nopeasti poliisien ympäröimä, mikä korostuu erityisesti Phantom City -laajennuksen kohdalla. Mekaniikan taustalla on kuitenkin yllättävä inspiraatio: Namcon arcade-klassikko Pac-Man.
CD Projekt Redin vanhempi tekoälyohjelmoija Maciej Celmer puhui aiheesta Puolan Poznańissa järjestetyssä Game Industry Conference -tapahtumassa, josta IGN uutisoi. Puheessaan tapahtumassa Celmer käsitteli yksityiskohtaisesti, kuinka Cyberpunk 2077:n poliisijahtijärjestelmää uudistettiin pelaajien kritiikin jälkeen, jonka mukaan järjestelmä oli pelin julkaisussa liian anteeksiantava ja tylsä.
Vuonna 2023 käyttöön otettu Pac-Manin innoittama uusi järjestelmä on huomattavasti aiempaa dynaamisempi ja saanut pelaajilta suosiota.
– Muistakaa Pac-Man ja se, että jokaisella haamulla oli eri taktiikka saada pelaaja kiinni. Teimme samanlaisen lähestymistavan autojahtiin. Esimerkiksi yksi autoista voi yrittää tavoittaa pelaajan lyhintä mahdollista reittiä pitkin, kun taas toinen voi yrittää kiertää pelaajan tai kohdata hänet risteyksessä. Käytimme seitsemää erilaista strategiaa autoihin jahtitilanteissa, Celmer kertoo.
CD Projekt Red vahvisti IGN:lle sähköpostitse, että Pac-Man oli yksi ”monista” poliisijahtipäivityksen inspiraatioista ”erityisesti idean kehittäneiden suunnittelijoiden kohdalla”.
– Halusimme ympäröidä pelaajan jahtaavilla ajoneuvoilla, mutta samalla jättää hänelle aina ainakin yhden ”tien vapauteen”, eli käytännössä pakoreitin. Kuitenkin tilanne Night Cityssä erityisesti jahtaustilanteessa voi olla hyvin dynaaminen, Celmer toteaa.
Celmerin kuvauksen mukaan katsottaessa Cyberpunk 2077:n katuja ylhäältäpäin tilanne muistuttaa Pac-Mania, jossa haamut ovat poliisiautoja ja pelaaja on heidän saaliinsa.
– Halusimme yksinkertaisesti tehdä jotain hieman erilaista verrattuna muihin vastaaviin peleihin. Klassisen Pac-Manin tekoälyn inspiraation yhdistäminen poliisijahtien toteutukseen sopi peliin täydellisesti, Celmer kuvailee.
Lähde: IGN
Lue myös: Sonyn arvioidaan tienanneen peräti 1,5 miljardia dollaria Steam-pelijulkaisuillaan