Capcomin tekninen johtaja Kazuki Abe suhtautuu erittäin myönteisesti tekoälyohjelmien käyttöön pelien työstämisessä erityisesti projektien ideointivaiheessa.

Abe kertoo Google Cloud Japanin haastattelussa, että yksi pelinkehityksen eniten aikaa vievistä vaiheista on ”satojen tuhansien ainutlaatuisten ideoiden” luominen, kun suunnitellaan esimerkiksi ympäristöjä ja niiden yksityiskohtia.

Tavallisesti konseptitaiteilijat ovat vastuussa ideoiden luomisesta ja visualisoinnista annettujen ohjeiden perusteella. Ideoita tuotetaan nopeasti, mutta valtaosa hylätään, kunnes löydetään paras ratkaisu.

Abe mainitsee esimerkkinä erityisesti pelimaailman ympäristöissä nähtävät objektit, jotka on suunniteltava, luonnosteltava ja toteutettava pelimoottoria hyödyntäen. Hän huomauttaa, kuinka valtavasti työtä tällaiset yksityiskohdat, joita monet pelaajat eivät ehkä edes huomaa, vaativat.

Abe näkee tekoälyn roolina varsinkin suunnitteluprosessin alkuvaiheen työtaakan keventämisen.

Generatiivinen tekoäly voisi hänestä tuottaa ensisijaiset ideat, joita kehitystiimi pystyy jatkamaan ja viimeistelemään. Generatiivisiin tekoälymalleihin syötetään tekstiä, kuvia tai muuta dataa, minkä jälkeen ne voivat tuottaa tuhansia teksti-, ääni- kuva- tai videomuotoisia tuloksia sekunneissa.

Abe uskoo, että tekoäly voi tällä tavoin virtaviivaistaa merkittävästi kehitysprosessia ja säästää kehittäjiltä valtavasti aikaa, mikä on hänen mielestään ”olennaisen tärkeä etu nopeasti kehittyvällä pelialalla”.

Lue myös: Sony patentoi tekoälyä hyödyntävän ja pelikokemusta muuttavan teknologian – ennustaa, mitä näppäintä pelaaja painaa seuraavaksi

Lue myös: Google on kehittänyt tekoälytyökalun, joka luo pelattavia 3D-maailmoja

Lähde: Push Square

Lue myös: Monster Hunter Wildsin julkaisu lähenee – pelaajat pääsevät pian tutustumaan peliin avoimen betatestin muodossa!

Lue myös: Tulevan The Witcher 4:n tekoälyhahmot asettavat kehittäjän mukaan CD Projektin peleille uuden tason