Ruotsalaisen DICE-studion entinen toimitusjohtaja ja nykyinen EA:n peliosaston pomo, Patrick Soderlund kertoo Battlefield 3:n pelimoottorin skaalautuvan aina seuraavan sukupolven laitteille.
Gamasutralle antamassaan haastattelussa Soderlund kuvailee varsinkin pc:llä ennennäkemättömään graafiseen loistoon kykenevää Frostbite-pelimoottoria lähtökohdaksi tulevaisuuden grafiikoille.
– Jep. Ollakseni täysin rehellinen, on minun myönnettävä, että Frostbite luotiin seuraavaa sukupolvea varten, Soderlund myönsi.
– Lähtökohtaisesti meidän tavoite oli luoda jotain, joka skaalautuisi hyvin. Battlefield 3 ei missään nimessä ole mahdollisuuksien kulminaatio, pikemminkin alku. Lähdemme liikkeelle sen asettamasta tasosta ja kehitymme paremmiksi. Onneksi meillä on tekninen ratkaisu, johon olemme luottavaisia myös tulevaisuudessa.
Soderlund kertoi Frostbite 2:n perustuvan pelattavuutta parantaviin seikkoihin, jotka huomioitiin DICE:n aikaisemmissa peleissä puutteellisiksi. Pelimoottori ei siis ole tekniikkaa tekniikan takia, vaan aito, alan haasteiden sanelema työkalu.
– Emme olleet tyytyväisiä animaatiomme tasoo, ja totesimme ettei se riitä. Mietimme miten meidän kannattaa tätä mielestämme heikkoa osa-aluetta parantaa pienen harppauksen sijaan suurella, ja ajauduimme FIFA-jalkapallopelejä kehittäneen tiimin pakeille. Heidän animaatiojärjestelmänsä on todella kehittynyt.
– Meidän filosofia on, ettemme pakota tekniikkaa tai pelimoottoria kenellekään. Soderlund huomautti, että Danger Close -studio päätti itse käyttää Frostbite-pelimoottoria Medal of Honor: Warfighterissa.
Pelimoottori taipuu räiskintöjen lisäksi myös muuhun, mistä oiva osoitus on EA:n Need for Speed: The Run -ajopeli.
Lähde: VG247