Kun urheus vaihtuu toistoon
3DS-rooliseikkailu Bravely Default oli pari vuotta sitten saapuessaan melkein kuin tilaustyönä minulle tehty peli. Se oli käytännössä 90-luvun japanilaisille roolipeleille ja erityisesti juuri Final Fantasy -sarjalle kunniaa tehnyt rakkauskirje, joka ymmärsi samalla olla roikkumatta liikaa menneisyydessä. Pelin monet ideat, kuten mahdollisuus säätää satunnaistaistelujen määrää, olivat tervetulleita keinoja sujuvoittaa hienovaraisesti klassista pelattavuutta. Sen taistelujärjestelmä tuntui sekä luonnolliselta että myös mielenkiintoiselta edistysaskeleelta perinteiselle vuoropohjaiselle ottelemiselle.
Odotukseni eivät olekaan olleet erityisen pienet pelille jatkoa tarjoavan Bravely Secondin suhteen. Kehittäjä Silicon Studio on selvästi osaava ja luova taho, joten ajatus uudesta Bravely-pelistä oli enemmän kuin mieleinen, kun se alun perin julkistettiin. Nyt uutukaista pelanneena olen joutunut kohtaamaan kuitenkin taas sen totuuden, että hyvät alkuasetelmat eivät johda välttämättä yltiöpäiseen iloon.
Lue arvostelu kokonaisuudessaan täältä!
Pelaajan kaikki tähänastiset arvostelut löytyvät Pelaajalehti.comin arvostelusivulta!