Vuosi 2016 on täällä ja niin alkaa kunnolla olla myös virtuaalitodellisuuskin. Sekä Oculus Rift- että HTC Vive -lasit puhuttivat pelaajia paljon heti jo vuoden ensimmäisellä viikolla, mutta muistuttipa Assassin’s Creed -sarjakin olemassaolostaan yllättävällä tavalla. Tuoreimman huhun mukaan uutta sarjan suurosaa kun ei nähdä välttämättä ollenkaan vielä tänä vuonna.
Näistä ja muista aiheista voit lukea lisää oheisesta viikon suurimpia uutisia kokoavasta listauksestamme.
Half-Life-sarjan käsikirjoittaja jätti Valven taakseen
– Vaikuttaa siltä että tämä alkaa olla viimeisiä nauloja pelisarjan arkkuun. Kyrsii aivan helkkaristi kun jää kesken. -Angel of Death
– Ei kyllä olisi uskonut että yksi historian suosituimmista ja arvostetuimmista pelisarjoista jätetään tylysti kesken, vaikka vielä jokin pieni toivon kipinä elää että tämä vielä DNF:n tavoin saadaan jollain ihmeen ilveellä vielä joskus valmiiksi (ja toivottavasti huomattavasti paremmalla menestyksellä) etenkin kun ilmeisesti Source 2-moottorikin on kehityksessä. -Balnazzard
Oculus-pomo pahoittelee hintapettymystä: ”Rift on silti hävyttömän halpa”
Oculus VR:n ensimmäisen Rift-kuluttajapaketin paljastettiin keskiviikkona kustantavan Euroopassa 699 euroa, vaikka yhtiön viralliset hinta-arviot pyörivät vielä jonkin aikaa sitten 300-400 euron tietämillä. Yhtiön perustajajäsen Palmer Luckey on nyt kommentoinut valtavia pettymyksiä aiheuttanutta hintaeroa eilen pitämänsä Reddit-kyselytuokion puitteissa. Miehen mukaan kaiken takana on harkitsematon yritys jäsennellä lasien ja virtuaalitodellisuuteen pystyvän tehokoneen yhteishintaa kuluttajille.
– Aina sama itkuvirsi hinnoista. _jos_ hinnalla saa laatua niin ei todellakaa paha hinta. Kaikki pitäisi aina saada halvalla ja todistetusti silloin joutuu tyytymään kompromisseihin (esim konsolit vs pc). Testaamatta en uskalla ostaa mutta maksan mielelläni jos kokemus on sen arvoinen. -Audiovarmennus
– Tavoite lienee asettaa nyt virtuaalitodellisuuden laatustandardi ennen kuin kilpailijat saavat paskansa ulos, maksoi mitä maksoi. Jos Oculus nyt lyö kilpailijat tekniikallaan, sekä olemalla ensimmäinen apajilla ja tuo parin vuoden päästä halvemman version ulos, niin peli on todennäköisesti pelattu suoraan Oculuksen pussiin. Suuri yleisö ei ole joka tapauksessa riittävän perillä virtuaalitodellisuudesta, jotta massabreikki olisi mahdollista edes parin satasen laitteella. -Haerski
Valven virtuaalitodellisuuslasien uusi mysteeriominaisuus paljastui
– Mikäli pääsevät edes lähelle Oculuksen hintaa niin loistava suoritus. Tässä kuitenkin on paljon enemmän ihan järkevän oloista ekstraa mukana. -zappah
– Jos maksaa 699 niin ostan heti, koska kaikki pelitkin on valmiiksi Steamissa. Uskon siitä olevan hyötyä. Yksi asia vain mietityttää, että onko aina pakko olla siinä 4 m2 alueella vai voiko myös istua vaikka kuppipenkissä (ajo simut ja muut)? Kymmeniä youtube videoita nähnyt mutta kaikissa vaan maalataan tai korjataan robottia. -laurihon
Kunnianhimo ei riittänyt: Final Fantasy -julkaisija sulkee oikean elämän Shinra-yhtiönsä
Shinra Technologiesin sulkeutumisen myötä Square lakkauttaa niin sekä tytäryhtiönsä New Yorkissa että myös Tokiossa sijaitsevat toimipisteet. Sulkemisen johdosta peliyhtiö on kertonut tekevänsä noin kahden miljardin jenin eli sellaisen 15,6 miljoonan euron tappiot.
– Tuollainen pilvipalvelu todennäköisesti tulee, vaikka tämä yritys nyt eopäonnistuikin. Tavoite kuulostaa silti helvetin hienolta. -Substance
Supercellin uusi peli julkaistiin ensimmäisissä maissa – Suomi mukana listalla
Clash Royale on jälleen yksi Supercellin työstämä taktikointipeli ja se jopa sisältää monia tuttuja yksiköitä Clash of Clansista. Clash of Clans 2:sta kyse ei kuitenkaan ole, vaan peli on tällä kertaa eräänlainen kilpailullinen tornipuolustuskokemus, jossa pelaajat rakentavat omaa yksikköpakkaansa ja lähtevät sen voimin kylvämään sitten tuhoa maailmalla.
– Jaahas, eiköhän tääkin supercellin aiempien pelien tapaan ole pay to win skeidaa joten saa suosiolla jäädä pölyyntymään bittiverkkoon. -Joulupukki
– Jes! Tätä on odotettu. Onnistuisi nyt vihdoin tämä peli Supercelliltä parin vuoden jälkeen lyömään läpi samalla tavalla kuin firman kolme muuta peliä! -xtpro
Metal Gearin isä Hideo Kojima osaksi pelintekijöiden Hall of Famea
Paikkansa Hall of Famessa Kojima nappasi pääasiallisesti Metal Gear -sarjansa ansiosta. Lehdistötiedotteessaan AIAS hehkuttaa Kojiman työtä varsinkin sekä hiippailupelien että myös pelien tarinankerronnan parissa.
– Hieno uutinen, lisäys hall of fameen tapahtui kylläkin aivan lian myöhään. Sitähän kyllä sanotaan, että parempi myöhään kun ei milloinkaan. Onneksi olkoon Kojima-San tästä kunniasta ja me pelaajat pidämme peukut pystyssä että itsenäisen Kojima Productionsin ensimmäinen peli tulee olemaan loistava! -Hellridah
– Onhan se kovan luokan pelintekijä, mutta ehkä liikaa kiinni omissa visioissaan. Tietynlainen kaava paistaa yleensä läpi, eikä kompromisseja tehdä, vaikka ne voisivat olla hyviäkin ratkaisuja! MGS5:ssa oli pahinta kun pelin ääniä ei pystynyt säätämään mieleisekseen. Olisi nimittäin ollut tarpeen siinä grindatessa, vaikken platinaan asti peliä hakannutkaan. -onnistunyt
Huhu: Seuraava suuri Assassin’s Creed sijoittumassa Egyptiin, ulos vasta ensi vuonna
Sekä Kotakun lähteiden että 4chan-kirjoittajan mukaan seuraava peli voisi sijoittaa tapahtumansa Egyptiin. Työnimeltään projektia on kutsuttu Empireksi.
– Olen jo pitkään toivonut Egyptiä joten mahtavaa jos on totta. Muinainen Egypti on aina kiinnostanut. Olen aika varma että tänä vuonna julkaisevat kuitenkin jonkun remasterin vanhoista peleistä nykylaitteille. Tavallaan olisi ihan kuva pelata AC3:ea PS4:llä. Se on sarjan paras omasta mielestäni. -Galactus
– Jo johan on, ei olisi uskonut että näin tulisi vielä käymään! Ei voi sanoa kuin että sarjalle tekee erittäin hyvää pitää pieni huili. Pidennetty kehitysaika ja paluu harvinaisen herkun tunnelmiin tuskin tekevät myyntiluvuillekaan huonoa. -lindario
Uudesta lupaavasta Turtles-pelistä tihkuu taas tietoja – tässä pelin saavutuslista
Mutants in Manhattanista paljastuneiden saaavutusten perusteella suosikkipahikset Krang, Rocksteady ja Bebop ovat mukana pelissä yhdessä jalkaklaanin ninjasotilaiden ja Wingnut-lepakkomiehen kanssa. Mitä tulee itse pelattavuuteen, päästäneen pelin taisteluissa käyttämään hyödyksi ympäristöjä vihollisen kaatamiseen ja tekemään eri kilpparihahmojen kanssa myös jonkinlaisia yhteistyöhyökkäyksiä.
– Respektit Wingnutin sisältämisestä. Nyt vain peukut pystyssä odottelen, ettei sieltä tule Out of the Shadows-latauspelin tapaista clusterfuckia. -JoniHH99
– Kunhan peli on mekaniikoiltaan vähintäänkin yhtä pätevä kuin heidän viimeisin peli Transformers Devastation, niin hyvää tulee. Toivottavasti kuitenkin jättävät nuo random kamat jne. pois, ja kunnon kamoja jo sille mediumillekkin kiitos. En todellakaan jaksaisi grindata toista kertaa jossain viimeisessä kentässä kymmeniä kertoja, että saan kunnon aseita käyttööni 😀 -Kaze88
Sokea pelaaja läpäisi eeppisen Ocarina of Timen viiden vuoden ponnistelujen päätteeksi
Tämän tuntee todella nahoissaan YouTube-pelaaja MegaTgarrett, joka aloitti viimeisimmän läpipeluu-urakkansa lähes viisi vuotta sitten. Täysin sokea mies suunnistaa pelissä pelkästään stereokaiuttimien ja oman muistinsa avulla, ja on oppinut kulkemaan kentissä pitkälti yrityksen ja erehdyksen kautta.
– Jos hän saisi joku päivä näkökyvyn takaisin, olisi OoT ihan sikahelppo tapaus pelata. Ihailtava suoritus ja ennen kaikkea mahtava asenne nuorella miehellä. -Teräskäsine
– Melkoinen suoritus kyllä! Samalla asenteella pärjää varmasti muutenkin. -Rokkijani