Matopelin uusi ja uljaampi aamu

1990-luvun loppupuolella ensimmäisistä kännyköistään nauttineet muistanevat alkuperäisen matopelin, jota näprättiin ankarasti niin bussipysäkeillä kuin välitunneillakin. Suuntanäppäimillä ohjautuvaa, 90-asteen kulmissa kääntyvää matoa pyrittiin kasvattamaan palloja syömällä ja törmäyksiä välttämällä. Pelin edetessä lisähaasteita tuovat niin kasvava häntä kuin kärmeksen kiihtyvä nopeuskin. Snake Rewind toimiikin periaatteiltaan täysin esikuvansa lailla, eikä ihme. Tekijöinä molemmilla peleillä on ollut sama mies, Taneli Armanto.

Armannon Rumilus Designin käsialaa oleva Snake Rewind lämmittelee vanhan klassikon sen ansaitsemalla tavalla. Pelin perusmekaniikkakin on lähes ennallaan, sillä ainoa muutos on jo nimenkin vihjaama mahdollisuus kelata matoa taaksepäin sen osuessa joko seinään tai itseensä. Harmillisesti kerättyjä pisteitä vastaan hyödynnettävä ominaisuus vie myös mennessään osan pelin hengestä, sillä sen käyttäminen on tehty aivan liian helpoksi. Valuuttana toimiva pistetili nimittäin karttuu todella nopeasti, jolloin kynnys pienen vippaskonstin hyödyntämiseen on hyvin matala. Ilmainen peli vauhdittuu mikromaksujen turvin, mutta myös ilman niitä tulee helposti toimeen.

”Snake Rewind tuo yksinkertaisen viihdyttävän matopeliklassikon tälle vuosituhannelle, mutta pelillisesti se ei tarjoa juuri mitään uutta.”

Maksua vastaan pelaaja voi myös päivittää erikoisaseitaan, joita pelissä ripotellaan aina aika ajoin tavallisten pallojen joukkoon niiden keräämistä nopeuttamaan. Näistä yksinkertaisimpia ovat esimerkiksi kerrointehostimet ja magneetit, mutta eräänlaisina seurattavina reitteinä toimivat taitopolut tuovat mukavaa vaihtelua tavalliseen peliin. Uusia tasoja avataan pääsääntöisesti erilaisia tehtäviä suorittamalla, joskin pelin sisäistä valuuttaa hyödyntämällä tässäkin on mahdollista oikaista. Eroavaisuudet ovat lähinnä kosmeettisia, eikä peli oikeastaan muutu edetessään millään tapaa.

Kosketusnäytöltä pelaaminen on elämys itsessään sekin. Suuntanappeja ei ole, vaan ohjaus tapahtuu joko ruutua napauttamalla tai pyyhkäisemällä, mutta epäselväksi jää, onko hienoinen epätarkkuus peli- vai pelaajalähtöinen ongelma. Tähän voi jossain määrin vaikuttaa itse tärinämoottoria hyödyntämällä, jolloin puhelin värähtää aina madon vaihtaessa suuntaa – tämähän on kuin vanhoina hyvinä aikoina konsanaan. Teknisesti sulava peli näyttää myös alkuperäistä huomattavasti paremmalle, ja erilaiset kentät tuovat pientä vaihtelua.

Snake Rewind tuo yksinkertaisen viihdyttävän matopeliklassikon tälle vuosituhannelle, mutta pelillisesti se ei tarjoa juuri mitään uutta. Perusviihdyttävä mobiilipeli on parhaimmillaan pieninä erinä, jolloin mielenkiinto pysyy yllä.

7/10

Matopelin uusi ja uljas ulkoasu pitää sisällään tutun, mutta vankan sydämen. Tämä onkin erinomainen osoitus siitä, miten yksinkertaisellakin idealla voi viihdyttää ihmisiä kerta toisensa jälkeen.

Jenni Ahlapuro

7/10
KehittäjäRumilus Design
JulkaisijaRumilus Design
Peligenretmatopeli, pulmapeli