Keskitason brömistelyä
Hyvän urheilupelin tunnistaa siitä, että se saa kiinnostumaan aiheena olevasta lajista. NBA 2K -korispelisarja on saanut lukuisat korisaloittelijat innostumaan pitkien miesten show’sta. MXGP mallintaa motocrossajelua parhaansa mukaan, mutta ihan samanlaista motocrosspistosta se ei kuitenkaan saa aikaan.
MXGP:n kehittänyt italialainen Milestone tekee pelejä, jotka ovat aloittelijalle alussa hankalia: ratamoottoripyöräilyä mallintavan MotoGP 14 -pelin hankaluus tulee yhä uniin painajaisina. Yleensä ajopeleissä riittää, että ottaa ohjaimen käteensä – alkupuolen kisoissa kaikki sujuu kuin itsestään, ja pelaaja on yleensä ensimmäisenä maalissa. Näin ei asian laita ole MXGP:ssä. Kaksi pelaamaani ensimmäistä MXGP-kisaa olin maalissa sijoilla 21 sekä 22, kun kisassa oli mukana 22 kuskia. Pyörää on hankala hallita, ja harjoittelu on paikallaan helpoimmallakin vaikeustasolla.
Todellinen riemu repeää, kun pelaaja opettelee niin etu- kuin takajarrunkin käytön. Oikealla ohjainsauvalla muutetaan kuskin ajoasentoa. Pelaaja tuntee olevansa osa pyörää. Hyppyjen alastulo pitää ajoittaa oikein, jotta pelaaja pääsee kaasuttamaan karkuun muilta kuskeilta mahdollisimman tehokkaasti. Graafisesti peli on keskitasoa, mutta bonuksena teknisesti pahempia ruudunpäivitysongelmia ei esiinny.
MXGP on tehty motocrossfaneille. Kaahailupelien ystäville se ei tarjoa kiinnostavia ominaisuuksia niin paljoa, että sen pariin innostuisi palamaan alkuinnostuksen jälkeen.