Jumalaa tuuraamassa

Jumalpelien ylimestarin Peter Molyneux’n uuden firman 22Cansin ensimmäinen julkaisu Godus jatkaa hänen aikaisempien luomustensa Populousin ja Black & Whiten perinteitä.

Pelaaja astuu Goduksessa kaikkivoivan jumalolennon rooliin ja yrittää ohjata seuraajiaan kehityksen polulle muovaamalla pelimaailmaa ja keräämällä resursseja, joita tarvitaan uusien kykyjen ja ominaisuuksien saamiseksi. Perusresurssien, kuten hiilen tai ruoan, lisäksi seuraajat kartuttavat myös uskoa: mitä enemmän seuraajia on, sitä enemmän uskoa ajan kanssa kertyy. Hökkelikylistä kasvaa näin uusia asutuskeskuksia ja jopa kaupunkeja.
 
Resurssijärjestelmässä ei jumalpelien ystäville ole mitään uutta, ja Goduksen tyydyttävintä antia onkin pelimaailman muovailu. Erilaisista maakerroksista koostuva maailma on kosketusnäytöllä kuin muovailuvahaa, joka vyöryy kerroksittain mitä erikoisimpiin ja värikylläisimpiin muotoihin – tarjolla on visuaalista karkkia. Paperinukkemaisten seuraajien ja värikkään maailman lumo ei kuitenkaan täysin pelasta peliä toistolta ja puuduttavaksi käyvältä odottelulta.

Pelin pay to win -malliin pohjautuvassa iOS-versiossa eteneminen vaatii tolkuttomasti hermoja tai löysää lompakkoa, sillä esimerkiksi etenemiseen tarvittavaa uskoa ja uusia seuraajia kertyy ilman maksamista hitaasti. Vaikka valinta on ehkä kehittäjän kannalta onnistunut, niin osan pelaajista se varmasti karkottaa viimeistään siinä vaiheessa, kun odotusajat paisuvat minuuteista tunneiksi.
 

7/10
Kehittäjä22Cans
Julkaisija22Cans