Arvostelu on julkaistu alkujaan marraskuun 2019 Pelaaja-lehdessa numero 205.
Bungie jatkaa vahvaa panostusta aktiivipelaajiin
Destiny 2:lla on ollut melkoinen vuosi. Bungien irtautuminen Activisionista alkuvuonna siirsi pelin kohtalon ja tulevaisuuden kokonaan kehittäjän omiin käsiin. Se on tuonut tietenkin omat haasteensa mutta antanut Bungien myös muuttaa peliä täysin haluamaansa suuntaan. Pieniä uudistuksia on koettu jo pitkin vuotta, mutta ensimmäiset merkittävät konkreettiset osoitukset pelin tulevaisuudesta saatiin lokakuun alussa ilmestyneessä Shadowkeep-laajennuksessa. Samalla pelistä julkaistiin myös ilmaiseksi pelattava New Light -versio. Miltä Destinyn jatko niiden perusteella vaikuttaa?
Alkuun on mainittava, että olen pelannut Destiny 2:ta aktiivisesti sen julkaisusta lähtien ja viimeisen vuoden ajan lähes päivittäin. Katson peliä siis aivan eri kantilta kuin sellaiset, jotka pelaavat sitä epäsäännöllisesti tai ovat pitäneet siitä pitkän tauon. Kaltaisilleni pelaajille pelin suunta viime syksynä julkaistusta Forsaken-laajennuksesta lähtien on ollut täsmälleen oikea. Shadowkeep vie tätä muutosta entistä vahvemmin eteenpäin. Jos Forsaken ei napannut, Shadowkeep tuskin saa mieltä muuttumaan.
Shadowkeep ei ole ainakaan heti alussa sisällöllisesti yhtä massiivinen laajennus kuin Forsaken. Nyt on vaikea erottaa, onko merkittävämpää varsinainen uusi sisältö vai muutokset pelin rakenteisiin ja mekaniikkaan, sillä ne kulkevat käsi kädessä. Asiaa hämärtää entisestään Bungien kausiajattelu, jossa ilmaista sisältöä julkaistaan yhdessä laajennukseen ja kausipassiin liittyvän maksullisen sisällön kanssa tietyn aikavälin aikana ennen uuden kauden alkua. Shadowkeep on siis paljon enemmän kuin julkaisuviikon perusteella näyttää, mutta sen kokonaisuus ei avaudu kuin niille, jotka pelaavat peliä säännöllisesti seuraavien kuukausien ajan.
Tarinallisesti Shadowkeepissa palataan Kuuhun, jossa tapahtuu taas kummia. Niitä tutkimaan on saapunut Eris Morn, yksi Destinyn kiinnostavampia hahmoja, joka tarvitsee jälleen pelaajien apua. Hive on rakentanut suuren linnoituksen Kuuhun, jonka pinnalla vaeltavat nyt menneiden vihollisten oudot ja painajaismaiset haamut. Pinnan alta löytyy synkkä salaisuus, jonka merkityksen kaikki peliä pidempään pelanneet tajuavat heti. Tätä edemmäs ei tarina vielä harmillisesti mene vaan pikemminkin vain pohjustaa tulevia tapahtumia.
Joku voisi kuitata paluun Kuuhun vanhan kierrätyksenä alkuperäisestä Destinysta, mutta se ei oikein pidä paikkaansa. Shadowkeepin Kuu ei ole se sama vanha paikka vaan osoitus siitä, kuinka pelin maailma elää ja muuttuu. Vanhat pelaajat saavatkin nostalgianväritteisiä muistoja tutuista paikoista, jotka nyt esiintyvät uudenlaisessa valossa ja osittain muuttuneina. Lisäksi Kuu on ympäristönä visuaalisesti hyvin erilainen muihin pelin tapahtumapaikkoihin verrattuna, mikä tuo hyvää vaihtelua pelaamiseen.
Uutta sisältöä edustavat kirjoitushetkellä Kuun pelialueen ja sen tarinatehtävien lisäksi eri vaikeusasteisiin jaetut Nightmare Hunt -tehtävät, Eris Mornin menneisyyden haamujen viikoittainen käsittely, kaksi uutta Strike-tehtävää, aikamatkaavien vex-robottien hyökkäykset Kuuhun ja kuuden pelaajan Vex Offensive -tehtävät. Ne ovat suoraviivaisia mutta tarjoavat nopeita ja tiukkatempoisia tulitaisteluita. Uusi ja erinomainen raid-tehtävä Garden of Salvation vie pelaajat puolestaan takaisin vexien Mustaan puutarhaan. Se noudattaa Bungien uudempaa suunnittelua, joka painottaa tiimityötä vaativia monimutkaisia mekaniikoita hillittömästi vahinkoa kestävien pomojen sijaan. Luvassa on myös uusi Dungeon-luolasto, mutta sitä ei ehditty tätä arviota varten vielä testaamaan.
PvP-puolella suurimmat uudistukset tehdään viikoittain vaihtuviin pelimuotoihin ja karttoihin. Lisäksi kilpailullinen Competetive-tila muuttuu klassiseen kolme vastaan kolme -kokoon. PvP on saanut etenkin viimeisen vuoden aikana vähemmän huomiota, mutta toivon mukaan Shadowkeepin myötä siihen panostetaan enemmän. Ainakin alku lupaa hyvää.
Hahmonkehityksen saralla Destiny siirtyy selkeästi vahvemmin roolipelien suuntaan. Kokemustasot tosin heitetään romukoppaan, ja hahmon kyvykkyyttä mitataan nyt pelkän varusteiden muodostaman voimatason perusteella. Eniten muuttuvat haarniskat ja niiden modit. Nyt jokainen panssarinpala näyttää tarkat lukuarvot siitä, kuinka ne vaikuttavat hahmon kykyihin. Lisäksi niihin voi asennella useita eri modeja, jotka eivät enää ole kertakäyttöisiä. Asennettavien modien määrää rajoittaa haarniskan kehitettävä voimataso ja modien oma voimataso.
Uusi järjestelmä antaa entistä laajemmat työkalut muokata hahmoa omaan pelityyliin ja tarpeisiin soveltuvaksi. Siihen vaikuttaa myös pelaajan voimatasoa vielä erikseen nostava kausiluontoinen artefakti, jota kehittämällä sää käyttöönsä erikoisempia ja voimallisempia modeja. Artefakti liittyy Bungien uuteen kausiajatteluun, sillä se ja sen antamat kyvyt katoavat tämän kauden päätyttyä. Uusi kausi tuo mukanaan uuden artefaktin uusine erikoisuuksineen.
Shadowkeep on vahva kokonaisuus. Bungie ei enää yritä miellyttää kaikkia vaan panostaa aktiivisen pelaajakunnan palvelemiseen tarjoamalla jatkuvasti lisää syitä pysyä pelin parissa, kuten tavarajahteja, erityishaasteita ja uusia pelimuotoja. Uudistukset antavat taukoa pitäneillekin hyvän syyn testata, kuinka peli taas maistuu. Yllättävänkin antelias New Light on hyvä hetki myös uusille pelaajille kokeilla ilmaiseksi, mistä pelissä on kyse.
Sisällön määrän kasvaessa peli alkaa kuitenkin olla sekava, ja etenkin uudet pelaajat ovat taatusti aluksi aivan pihalla siitä, mitä kaikkea voi – tai pitäisi – tehdä. Asiassa eivät auta kankea ja vaikeaselkoinen käyttöliittymä, monimutkainen tavoitejärjestelmä tai selkeän opetustilan puute. Destiny alkaakin muistuttaa koko ajan enemmän Warframea. Se on yksille sisältörikas ja mukaansatempaava peli mutta toisille monimutkainen, tylsä ja epäselvä kokemus, joka saa vain ihmettelemään, mikä siihen hurahtaneita oikein miellyttää