Luotitaivaspelit ovat nostaneet päätään todella kovaa sen jälkeen, kun Vampire Survivors räjäytti pankin ja hurmasi valtaisan määrän pelaajia. Lajityyppi elää ehdottomasti kulta-aikaansa ja onpa zombienkin listiminen aina ikivihreä aihe. Mikä olisikaan siis parempi yhdistelmä?

Saksalaisen Pixelsplitin kehittämä Deadly Days: Roadtrip yhdistelee useita jo entuudestaan tuttuja mekaniikkoja toimivin lopputuloksin. Nimensä mukaisesti kyseessä on tien päällä matkaavien selviytyjien seikkailujen ympärille rakentuva tasopohjainen räiskintä, jossa yhdessä tasossa vietetään aina yksi n. kolmeminuuttinen päivä. Päivät kestävät toki pidempäänkin, jos pelaajalta vain löytyy rahkeita yön pimeydessä selviytymiseen, mutta valtavat zombiarmeijat muuttuvat hetki hetkeltä armottomammiksi.

Siihen nähden, että peli on juuri saanut varhaisjulkaisunsa, on kyseessä jo nyt varsin täysivaltainen pelikokemus. Peruspelimekaniikka toimii ja puutteita löytyy lähinnä loppupään grindista. Valmius voi osittain juontaa juurensa siihen, ettei kyseessä ole pelisarjan ensimmäinen osa, vaan ideoita on kokeiltu jossain määrin jo aikaisemmin. Nyt kaksiosaisen sarjan ensimmäinen peli nimittäin ilmestyi jo kuusi vuotta sitten ja on toiminut selkeänä suunnannäyttäjänä Roadtripille.

Idea on tosiaan hyvin simppeli. Selviydy alati haastavammista tasoista, kerää hyviä aseita ja tarvikkeita, rakenna niiden avulla hyvä kombo tuhovoimaa ja pistä mättäen. Jokaisessa tasossa pääobjektiivina on kerätä tarpeeksi bensaa, jotta tasosta pääsee kurvaamaan karkuun bussilla. Bensaa löytyy lähtökohtaisesti roskiksista ja autoista, mutta löytyypä niistä vauhtimehun lisäksi myös laaja kattaus erilaista tarviketta selviytymiseen.

Pelin mielenkiintoisin osuus on ehdottomasti sen tapa käsitellä hahmon tavaraluetteloa. Pelaajalla on selässään reppu, joka on alkuun hyvinkin pieni, mutta hahmoa levelöidessä ja paikkoja kolutessa avautuu mahdollisuuksia laajentaa sitä eri muotoisilla laajennusosilla. Mieleen nousee väistämättä Dredge, sillä niin repun osat kuin löydettävät tavaratkin ovat eri muotoisia.

Repun osia ja uusia tarvikkeita avautuu tutkiskelun lisäksi myös ihan vain zombeja tappamalla. Zombit pudottavat kultahippuja, jotka nostava pelaajan pelikertakohtaista tasoa. Uuden tason saavuttaminen tarkoittaa aina yhden uuden esineen valintaa.

Sillä Roadtrip on roguelite-peli, tapahtuu varsinainen edistyminen tasojen ulkopuolella. Vaikka matka loppuisi lyhyeen, palkitsee peli aina pelaajaa omenilla, joita voi käyttää pelin hubialueella hahmon passiivisten kykyjen päivittämiseen. Juoksun keskellä olevan minibossin tai haastetason päihittäneille on lisäksi jaossa teippirullia, jotka avaavat peliin uusia varusteita ja muuta käytännöllistä.

Pelikokemus on hauska silloinkin, kun pelissä ottaa turpaan. Sillä yhden pelikerran menestys on täysin kiinni satunnaisgeneraatiosta, ei ole lainkaan poikkeuksellista, että matka loppuu lyhyeen. Se kuitenkin kertoo paljon pelistä, että turpasaunankin jälkeen tekee mieli lähteä uudelle kierrokselle.

YouTube video