Islantilaisen Myrkur Gamesin debyyttipeli Echoes of the End ilmestyi muutama kuukausi sitten, mutta studio ei lopettanut pelin parissa työskentelemistä siihen, vaan aloitti heti pelin tasapainottamisen ja uudelleenmuovaamisen pelaajien palautteen pohjalta.
Haastattelimme studion vanhempaa käsikirjoittajaa Magnús Guðrúnarsonia, joka kertoi Pelaajalle laaja-alaisesti pelin uudistuksista ja siitä, miten pelin Enhanced Edition oikeastaan syntyi. Ensin on kuitenkin kysyttävä, että miten ihmeessä pelitalo päätyi tekemään peliä, joka sijoittuu studion kotimaan inspiroimiin maisemiin.
– Jos puhutaan totta, niin se ei ollut meidän alkuperäinen suunnitelmamme, vaan kävi vuosi vuodelta selkeämmäksi suunnaksi projektillemme. Siihen on muutamia syitä. Teimme kehityksen alkuvaiheilla vuonna 2017 fotogrammetriatestejä ja meillä oli vain yksi kamera, jonka kanssa huristelimme yrittääksemme napata erilaisia maastoja ja sillä hetkellä Islanti oli se, mihin pääsimme helpoiten käsiksi, hän kertoo
– Emme kuitenkaan tajunneet kuin vasta myöhemmin, että Islantihan olisi täydellinen pohja tarinamme tapahtumapaikalle. Luonto täällä on niin erilaista kuin mihin monet ovat tottuneet. Sillä on niin paljon tarjottavaa ja me tunnemme sen parhaiten. Joskus sellaisestakin kannattaa käyttää hyödykseen, mies jatkaa.
Komeat maisemat eivät ole pelin ainoa mykistävä puoli, sillä studio toden totta puristi kasaan pelille paljon sen mekaniikkoja muuttavan suurpäivityksen vain parissa kuukaudessa. Miten ihmeessä tuollainen saavutus on mahdollinen niin tiukassa aikavälissä ja miten siihen päädyttiin?
– Kun aloimme saada palautetta pelaajilta ja kriitikoilta pelin ilmestyttyä, kävi nopeasti selväksi, ettemme olleet onnistuneet tavoitteissamme aivan kuten olimme toivoneet. Otimme askeleen taaksepäin ja katsoimme kokonaiskuvaa, päättäen lopulta heittää aikaisemmat oletuksemme hiiteen ja keskittyä niihin puoliin, mihin pelaajat kaipasivat parannuksia. Kehitystiimimme mentaliteetti oli selvä: emme halunneet pitää mitään pelin puolia ns. ”pyhinä”, vaan lähdimme suoraa päätä töihin.
– Tällaisessa projektissa auttaa se, että olemme pieni tiimi. Toimimme aika matalahierarkisesti ja kaikki tekevät vähän kaikkea. Päätökset tapahtuvat nopeasti ja kaikki pysyvät uusissa jutuissa mukana. Vuosien työn jälkeen olemme kehittäneet tietynlaisen rytmin, jolla pääsemme erinäisten haasteiden yli ja kun olimme saaneet puskettua pelin pihalle, olimme rytmimme huipussa, Guðrúnarson toteaa.
Muutoksen tuulia
Enhanced Edition päivittää merkittävästi pelin taistelumekaniikkoja, jotka ovat olleet pelaajien palautteiden aiheena useampaan otteeseen. Guðrúnarsonin mukaan kyse on nimenomaan pelaajien palautteeseen vastaamisesta. Palautteen pohjalta taistelu on muovautunut nyt astetta nopeatempoisemmaksi.
– Suunnittelimme taistelun alkujaan hieman harkintaa vaativaksi, emmekä niinkään hack and slash -tyyliseksi. Siinä oli kuitenkin muutamia ongelmia, joista isoin oli se, että pelaajien mukaan ruudulla tapahtuvat asiat eivät täsmänneet heidän aikeidensa kanssa. Siispä nojasimme vahvasti responsiivisuuden parantamiseen, syötteiden puskurointiin toiminnan tiimellyksessä sekä animaatioiden peruuttamisen. Voi sanoa, että muutokset tekevät pelistä anteeksiantavamman, mutta rehellisesti, ne saavat pelin tuntumaan paremmalta, mies kertoo.
Taistelumuutokset eivät jääneet silkkaan hienosäätöön, sillä pelin voimakkaammat taistelukyvytkin avautuvat nyt pelaajien käyttöön aiempaa vauhdikkaammin. Niiden kanssa kulkee käsi kädessä peliin uutena ominaisuutena lisätty varustevalikko ja keräiltävät että valmistettavat muinaisesineet, jotka tarjoavat merkittäviä muutoksia taistelutyyleihin.
– Vinkkinä sanoisin, että näiden päivitysten tarkoituksena oli mukauttaa peliä siten, että sitä voi pelata haluamallaan tavalla! Kokeile siis erilaisia juttuja. Tarjolla on useita erilaisia pelityylejä tukevia muinaisesineitä ja [päähahmo] Rynin kyvyt voivat muuttaa matkan varrella tutuksi tulleita työkalujakin merkittävästi.
Myös Rynin liikehdintä keräsi pelaajilta palautetta ja oli Guðrúnarsonin mukaan aikaisemmin turhan ”ilmavaa”. Kehitystiimi päätyikin lopulta muokkaamaan hahmoanimaatioita yllättävän yksityiskohtaisesti.
– Valtaosa työstä tehtiin MotionBuilderissa, jossa muokkasimme itse animaatioiden dataa, sekä Unrealissa, jossa viilasimme varsinaisia animaatioita blendauksineen ja toistonopeuksineen. Eli asentojen tarkentamista, jalkojen lukkiutumisen parantamista sekä additiivisten kerroksien ja kallistuksien tasapainottamista, mies tarkentaa.
– Kuvasimme parit animaatiot myös uudestaan, mutta pääasiassa työ perustui jo olemassa olevien animaatioiden uudelleenrakentamiseen ja -ajoittamiseen. Se tarkoittaa, että aikaa käytettiin paljon animaatioiden katsomiseen hidastettuna ja eri juttujen yksityiskohtaiseen tökkimiseen aina siihen saakka, että liikkeet tuntuivat painavammilta. Se vaati paljon työtä, mutta tunnet eron heti kun saat ohjaimen näppeihisi, hän julistaa.
Uusi alku, kirjaimellisesti
Osana laajempaa uudistusten kokoelmaa Myrkur on myös rakentanut pelin alun uudelleen. Alkuperäisen version pelanneillekin on luvassa uutta alkusisältöä, mikäli seikkailun haluaa käynnistää alusta alkaen uudelleen.
– Halusimme antaa pelaajille vahvemman koukun tarinaan entistä ripeämmin, sekä paremman ymmärryksen Rynin ja veljensä väleistä. Niinpä äänitimme osan Rynin ja Corin dialogista uudestaan ensimmäistä kenttää varten ja toimme muutenkin hieman lisätaustaa alun tapahtumille. Koko kenttä on itse asiassa uudelleensuunniteltu, eli tarjolla on uutta tavaraa silläkin saralla!
– Valtaosa muokkauksista perustuu kuitenkin siihen, ettei alun opastukset tunnu kurkusta alas tungetuilta. Poistimme kaikki pakotetut opetusalueet ja leikkasimme isolla kädellä vähäpätöisempiä interaktioita, jotka eivät tuntuneet tarpeeksi haastavilta, Guðrúnarson kertoo.
– Se pitää itse asiassa paikkaansa pelin muissakin osuuksissa! Saimme paljon positiivista palautetta pelin pulmaosioista, mutta monien mielestä tuntui siltä, että pienempiä ja vähäpätöisempiä esteitä oli turhan paljon. Niinpä leikkasimme niistä useita, hän jatkaa.
On mielenkiintoinen valinta lähteä kutsumaan päivitystä ja sen myötä peliä Enhanced Editioniksi tässä vaiheessa pelin elinkaarta ja näin pian sen julkaisun jälkeen. Käsikirjoittajalla on kuitenkin selkeä perustelu valinnalle.
– Tahdoimme kaikkien ymmärtävän kuinka suuri päivityksen mittakaava on. Eikä vain sisällöllisesti, vaan myös meidän halukkuudesta muovata peliä eteenpäin. Me rakastamme tätä peliä ja rakastimme sen tekemistä, mutta ymmärrämme, ettei tämä Enhanced Edition olisi sitä mikä se tänä päivänä on ilman pelaajien antamaa palautetta.
– Jatkamme vielä pelin parissa työskentelyä mahdollisten korjauksien ja pienempien päivityksien merkeissä, mutta ainakin nyt Enhanced Edition on Echoes of the Endin definitiivinen versio, Guðrúnarson toteaa.
Echoes of the End: Enhanced Edition on saatavilla nyt PlayStation 5:lle, Xbox Series -konsoleille ja pc:lle. Pelin alkuperäisen version omistajat ovat saaneet päivityksen veloituksetta.