Sky: Children of the Light -pelin uusi kausi tuo mukanaan suomalaisten rakastamat Muumit. Massiivisen moninpelikokemuksen tarinankerronta nojaa erityisesti Näkymätön lapsi -tarinaan, joka on tuotu mukaan peliin mitä mielikuvituksellisin keinoin.
Pääsimme keskustelemaan Season of Moomin -kauden tarinallisen suunnittelijan, Charley Popen, kanssa pelin uudesta päivityksestä. Pope kertoo, ettei ollut aikaisemmin tutustunut Muumeihin, mutta ihastui hahmoihin ensisilmäyksellä.
– En ollut koskaan aiemmin lukenut Muumeja, mutta ihastuin niihin nopeasti, kun aloin perehtyä kirjoihin. Kun olin saanut jonkinlaisen käsityksen maailmasta, aloitimme lopulta varsin pitkäksi venyneen pitchausprosessin, hän kertoo.
– Luulen, että kävimme läpi viisi tai kuusi erilaista pitch-kierrosta Muumitiimin kanssa, ehdottaen erilaisia tapoja tuoda Muumilaakso kirjojen sivuilta interaktiiviseen mediaan. Muumitiimi on ymmärrettävästi hyvin suojeleva Tove Janssonin töitä kohtaan, ja luettuani kirjat ymmärrän sen täysin, Pope jatkaa.
Muumien kanssa yhteistyöhön lähteminen oli Popen mukaan äärimmäisen helppo päätös.
– Muumien kanssa yhteistyön aloittaminen oli todella helppo päätös. Muumilaakso on maailma, joka tasapainottelee valon ja pimeyden, vakavuuden ja hulluttelun välillä tavalla, joka todella muistuttaa siitä, mitä pyrimme tekemään Skyssa. Se teki kumppanuudesta houkuttelevan alusta asti, ja yhteisen leikkauspisteen löytäminen näiden kahden maailman välillä ei ollut vaikeaa, hän toteaa.
Näkymätön lapsi -tarinan sovittaminen peliin osoittautui mielenkiintoiseksi työksi. Tiimi otti tavoitteekseen alkuperäisessä lähdemateriaalissa pitäytymisen, eikä niinkään monen suomalaisen muistaman japanilaisen animaatiosarjan mukailun.
– Halusimme todella keskittyä alkuperäislähteeseen. Tarinassa on kuusi lukua. Näkymättömän lapsen tarinassa Ninni saapuu Muumitaloon täysin näkymättömänä ja alkaa vähitellen tulla näkyväksi tarinan edetessä. Löysimme selkeät hetket, joissa tapahtuu muutos – kun hän saa hieman näkyvyyttä tässä ja tässä kohtaa. Näin piirsimme nämä rajat lukuihin. Jokaisesta luvusta tulee tehtävä, jonka pelaajat voivat kokea kauden aikana, Pope avaa.
– Pelaajat kokevat nämä tehtävät perhosena Muumilaaksossa. Toinen asia, jota halusimme suojella, oli Muumilaakson pyhyys. Pelaajat eivät astu Muumilaaksoon omilla Sky-hahmoillaan, vaan he tulevat Muumilaaksoon laakson olentona, liikkuen Muumilaakson läpi puolueettomana kolmannen osapuolen tarkkailijana. He eivät oikeastaan osallistu tarinaan muuten kuin edistääkseen sitä. Tehtävien rakenne on hyvin samanlainen kuin perinteiset henkitehtävät, joihin Skyn pelaajat ovat tottuneet, hän sanailee.
– Niille, jotka eivät tiedä, ne ovat tavallaan kuin eläviä sarjakuvia. Siirrytään hetkestä toiseen, katsomassa, kun Ninni tuodaan Muumitaloon ja Muumiperhe toivottaa hänet tervetulleeksi. Suurin muutos, mihin pelaajat saattavat tottua, on se, että näissä kohtauksissa on vuoropuhelua, Pope jakaa.
Vuoropuhelu on toteutettu Sky:ssa hieman tutusta poikkeavasti, eikä se niinkään nojaa ääninäyttelyyn.
– Meillä on Skyssa niin kutsuttuja huudahduksia, jotka ovat ääniä, joita hahmot tekevät osoittaakseen, että he puhuvat. Jokaisella Muumihahmolla on omat huudahduksensa. Vaikka emme kuule heidän puhuvan, kuulemme jollain tapaa heidän äänensä, Pope kertoo.
Voit katsoa ja kuunnella koko haastattelun äskettäin ilmestyneestä videostamme, jossa keskustelemme aiheesta laaja-alaisesti, aina Tove Janssonin filosofiasta hattivattien sisimpiin tuntemuksiin asti.
Sky: Children of the Light -pelin Season of Moomin -kausi käynnistyy 14. lokakuuta. Sky on saatavilla veloituksetta pc:lle, Nintendo Switchille, PlayStation 5:lle, PlayStation 4:lle ja matkapuhelimille.
