Haastattelussa DICE-pomo Karl Magnus Troedsson

Pelaaja tapasi Battlefield-sarjan kehittäjän DICEn toimitusjohtajan Karl Magnus Troedssonin Tukholmassa kehittäjän päämajassa muutama viikko ennen Battlefield 3:n julkaisua. Mitkä olivat tunnelmat talossa odotetun päivämäärän lähestyessä?

22.10.2015 09:16

Battlefield 3:n julkaisuun on aikaa enää vain pari viikkoa. Kyseessä lienee DICEn suurin pelijulkaisu koskaan?

– Tämä tosiaan on suurin peli, jonka olemme koskaan tehneet. Ero aiempien peliemme julkaisuun on valtava: Battlefield 3 on herättänyt kiinnostusta niin ruohonjuuritason pelaajissa kuin journalisteissakin enemmän kuin mikään muu pelimme, ja kaikki ovat siitä innoissaan. On myös todella mahtavaa tavata sarjan vanhoja faneja, jotka tulevat sanomaan, että he eivät malta odottaa uuden pelin julkaisua.

Sota- ja verkkoräiskintöjen lajityyppi on muuttunut todella paljon sitten Battlefield 2:n, ja kilpailu on todella kovaa. Onko Battlefield 3:n herättämä valtaisia kiinnostus yllättänyt teidät tämän huomioon ottaen?

– Totta puhuen ainakaan itse en ole yllättynyt. Battlefield 2:n jälkeenkin olemme saaneet tasaisesti paljon uusia faneja, etenkin kun toimme sarjan myös pelikonsoleille, mikä avasi aivan uuden yleisön. Meillä ei siis ole pelkästään vanhoja sarjan tosifaneja, vaan myös vasta uudempien pelien myötä mukaan tulleita.

Räiskintäpelien lajityyppi on valtava, pelejä on valtavasti ja kilpailu lajityypin sisällä on todella raivoisaa. Sanoisin että kyseessä on kaikkein kilpailluin peligenre. Tämä ei johdu vain siitä, että se on lajityyppinä niin suuri, vaan myös siitä, että sen pelaajat vaativat parasta – oli kyse sitten pelitekniikasta, ulkoasusta tai äänimaailmasta. Jos haluaa kilpailla lajityypin kärkisijoilla, on nykypäivänä tarjottava pelaajille kokonaisvaltainen paketti: yksinpeli, moninpeli ja yhteistyöpeli.

Vastatakseni vielä kysymykseesi en tosiaan ole yllättynyt pelin herättämästä reaktiosta, etenkään ydinfaniemme joukossa. Sen sijaan hieman sen ryhmän ulkopuolelta saamamme positiiviset reaktiot ovat ehkä yllättäneet hieman, mutta vain hyvällä tavalla.

On puhuttu paljon Call of Dutyn ja Battlefieldin välisestä suuresta sodasta. Modern Warfare -sarjan tekijän Infinity Wardin yhteisöstrategi kuitenkin kävi täällä kylässä muutama päivä sitten. Pitääkö tämä paikkansa?

– Hän ei käynyt täällä päämajassamme, mutta alkuviikosta pidimme Tukholmassa erään toisen Battlefield 3 -tapahtuman, jossa hän oli paikalla. En itse ole tavannut häntä, mutta oma yhteisövastaavamme on. Robert on itsekin pelaaja, kuten mekin, ja olen kuullut, että hän on todella hyvä tyyppi. Itse koen kehittäjänä puheet kilpailusta kuten hänkin: me kumpikin (DICE ja Infinity Ward) keskitymme täysillä tekemään parasta peliä, minkä osaamme, ja toivomme pelaajien pitävän siitä. Jos on olemassa jotain suurta sotaa pelisarjojen välillä, se on tuolla jossain, markkinoinnin ja julkaisijoiden tekemänä. Me tekijät vain pyrimme tekemään parhaamme.

Ärsyttääkö teitä lainkaan tämä ainainen jankkaus sarjojen vastakkainasettelusta?

– Ihmiset pitävät isoista kamppailuista, olipa kyse vaikkapa nyrkkeilyn tai vapaaottelun mitaliotteluista. Pepsi vastaan Cokis, FIFA vastaan PES… Listaa voi jatkaa loputtomiin. Monet meistä täällä DICEllä, minä itse mukaan lukien, ovat erittäin kilpailuhenkisiä. Siksi pidän itse vastakkainasettelusta ainakin osittain. Se haastaa meidät kehittäjinä olemaan parempia ja yrittämään enemmän. Emme pyri voittamaan vain itseämme ja edellistä peliämme, vaan kamppailemme myös muiden pelejä vastaan. Mutta kuten jo äsken totesin, vastakkainasettelu on enemmänkin yksi markkinoinnin asteista, ja he tekevät sen hyvin myydäkseen peliämme.

Battlefield 3 on taatusti pitkäikäinen verkkopelinsä ansiosta. Mitä suunnitelmia teillä on tukea peliä sen julkaisun jälkeen?

– Julkaisu on vain yksi uusi askel pelin suhteen, sillä aiomme pitää huolta pelistä vielä pitkään. Vanhojen peliemme palaajat tietävät, että julkaisemme niille päivityksiä edelleen. Toki mitä vanhemmaksi peli tulee, sitä harvemmin päivityksiä ilmestyy, mutta pidämme silti niistä huolta. Battlefield 3 tulee olemaan pitkäikäinen peli. Julkaisemme sille luonnollisesti uusia karttapaketteja ja laajennuksia, joista ensimmäinen on pian julkaisun jälkeen ilmestyvä Back to Karkand.

Päivitämme pelejämme monilla tavoilla, muun muassa palvelimia ja niiden ohjelmistoa pelaajien huomaamatta, mutta myös itse peliohjelmia, mikä tosin vaatii paljon enemmän aikaa. Battlelog on tärkeä ja uusi ominaisuus sekä tapa, jolla pelaajat voivat nauttia pelistä. Koska kyseessä on verkkosivu, voimme päivittää ja laajentaa sitä helposti ja nopeasti, kun taas varsinaisten pelipäivitysten tekeminen voi viedä jopa kuukausia.   

Battlelog mahdollistaa taatusti pelistatistiikan seuraamisen aivan uudella tavalla. Miten paljon seuraatte pelin tilastoja, ja teettekö muutoksia niiden perusteella?

– Seuraamme pelimme tilastoja todella tarkasti, sillä ne vahvistavat pelisuunnittelumme päätöksiä. On kolme tapaa, jolla me kehittäjinä muutamme peliä. Ensimmäinen niistä on omat havaintomme ja johtopäätöksemme siitä, onko jokin vialla tai rikki. Toinen on pelaajayhteisöltä saamamme palaute niin foorumeilla kuin suoraan. Kolmas ja viimeinen on telemetria, numeroiden tutkiminen. Numerot eivät yleensä valehtele, ja tilastoihin voi luottaa. Jos pelaajat esimerkiksi valittavat, että ase X on liian tehokas, voimme numeroita tutkimalla tarkistaa sen. Yleensä tämä pitääkin paikkansa, mutta aina silloin tällöin tilastot näyttävätkin, ettei väitteessä ole mitään perää. Jonkin aseen ylitehokkuus voikin olla vain pelaajien päässä.

Nykyään puhutaan paljon pelien brändeistä. Mitä luulet, että nousee pelaajien mieleen ensimmäisenä, kun Battlefield-sarja mainitaan?

– Jos vastaan lyhyesti ja ytimekkäästi, niin moninpeli, suuret ja laajat ympäristöt, ajoneuvoja, tuhoa ja todella komea ulkoasu.

Miika Huttunen