Maaliskuussa ilmestyvän Split Fictionin ja It Takes Two -pelin ohjaaja Josef Fares uskoo, että pelinkehittäjien tulisi hyödyntää tekoälyä sen vastustamisen sijaan. Hänen mukaansa uusi teknologia on sekä ”pelottavaa että erittäin jännittävää”.

Lue myös: Split Fiction sai uuden trailerin – ja nämä kaverukset eivät vietä ystävänpäivää, ainakaan aluksi

Lue myös: Odotettu kaksinpelin riemujuhla Split Fiction sai pelaajien monipuolista yhteistyötä esittelevän uutuustrailerin

Fares toteaa Video Games Chroniclelle antamassaan haastattelussa, että hänestä tekoälyn kehitys voi muuttaa maailmaa vielä merkittävämmin kuin internet. Kysyttäessä tekoälyn riskeistä pelinkehityksessä, hän sanoo, että kehittäjien ”tulee sopeutua muutokseen”.

– Jos tekoäly on osa alaa, meidän pitäisi tutkia, miten voimme hyödyntää sitä parempien pelien tekemiseksi. Ymmärrän, että jotkut voivat menettää työpaikkansa, mutta näin käy jokaisen uuden teknologian myötä, Fares pohtii.

Fares näkee, että tekoälyn täysi hyödyntäminen pelialalla vie vielä aikansa, mutta sen vaikutus ympäröivään maailmaan on väistämätöntä.

– Tekoälystä seuraa sekä hyvää että huonoa. Et voi vain sulkea silmiäsi. Uskon, että tekoäly vaikuttaa maailmaan lopulta enemmän kuin internet. Sen laajamittainen käyttö pelinkehityksessä vie kuitenkin vielä aikaa – ainakin meillä, ehkä jotkut muut pystyvät jo hyödyntämään sitä, Fares kertoo.

Tekoäly on ollut useiden muiden alojen ohella kuuma puheenaihe peliteollisuudessa, sillä generatiivisen tekoälyn pelätään johtavan tulevaisuudessa työpaikkojen menetyksiin ja mahdollisiin tekijänoikeusrikkomuksiin.

Myös eriäviä näkemyksiä on nähty, sillä Take-Two Interactiven toimitusjohtaja Strauss Zelnickin viimeaikaisten kommenttien mukaan tekoäly ei ainoastaan säilytä työpaikkoja, vaan voi jopa lisätä työllisyyttä pelialalla. Hän ei myöskään näe tarvetta uusille säädöksille suojelemaan kehittäjiä tekoälyn vaikutuksilta.

Lue myös: Capcom intoilee tekoälyn käytöstä pelinkehityksessä – yhtiön tekninen johtaja kertoo, miten tekoäly voidaan valjastaa kehitysprosessin avuksi

Lue myös: Google on kehittänyt tekoälytyökalun, joka luo pelattavia 3D-maailmoja

Lue myös: Sonyn peliosaston johtajan mukaan tekoäly voi mullistaa pelaamisen, muttei korvaa ”inhimillistä kosketusta” kehitysprosessissa

Hazelight Studiosin kehittämä tarinallinen kaksinpelikokemus Split Fiction julkaistaan PS5:lle, Xbox Series X/S:lle ja PC:lle 6. maaliskuuta.

Lähde: Video Games Chronicle

Kaiken pelaamiseen ja muuhunkin löydät vpd.fi-kaupasta.

Lue myös: Tuleva Pixar-henkinen tasoloikka Darwin’s Paradox! säväyttää visuaalisesti upealla uutuustrailerilla

Lue myös: Pyhä jysäys! Paluu tulevaisuuteen -leffasarjan luoja kertoo uuden klassikkoelokuviin perustuvan pelin olevan tekeillä