Skyrimin PS3 muistiongelmat olivat tiedossa ennen julkaisua

Skyrimin PS3:n fps-ongelmat on vihdoin ratkaistu. Bethesdalla kuitenkin tiedettiin ongelmista jo ennen julkaisua. Ratkaisun löytämiseksi jouduttiin loppujen lopuksi turvautumaan pelaajien apuun.

17.2.2012 09:50

Tekniset ongelmat riivasivat Skyrimin PS3 -versiota jo ensiaskelista lähtien. Monet käyttäjät huomasivat fps-ongelmia pelin edetessä pidemmälle, ja useat joutuivat jättämään viimeisimmät tallennuksensa nurkkaan pölyttymään ”mahdottomina pelata”.

Pelin kehittäjä Bethesda lupaili helpotusta tilanteeseen jo muutamaan otteeseen ennen kuin ongelman lopullisesti ratkaissut patch 2.03 julkaistiin. Korjausten myötä pelaajat voivat vihdoin huokaista helpotuksesta ja palata vanhoihin tallennuksiinsa nauttimaan pelikokemuksesta riittävän korkeilla fps-luvuilla.

Nyt ohjaaja Todd Howard kuitenkin kertoi, että Bethesda tiesti Skyrimin PlayStation 3 -version muistiongelmista jo ennen kuin peli julkaistiin.

Tällöin Howard kuitenkin uskoi, että ongelma koskisi vain ”pientä prosenttia” käyttäjistä, ja että se olisi enimmäkseen hallinnassa. 10 miljoonan pelin myyntimäärällä kuitenkin pienikin prosentti tarkoittaa suuria määriä yksittäisiä pelaajia, jotka eivät ole tyytyväisiä ostamaansa tuotteeseen.

– Monet luulivat että fps-ongelma johtui Skyrimin suurista tallennustiedostoista. Huhu ei kuitenkaan pidä paikkaansa, kertoi Howard.

– Kyse oli kirjaimellisesti siitä mitä pelaaja on tehnyt missäkin järjestyksessä ja mitä tallennuksessa on juuri sillä hetkellä meneillään.

Ongelmaa etsiessään Bethesda joutui pyytämään käyttäjiä lähettämään tallennuksiaan, ennen kuin toimiva ratkaisu löytyi. Ongelmiin oli kuitenkin varauduttu aiempaa paremmin, ja yritys oli alusta saakka panostanut Skyrimin bugitestaukseen edellisiä kehittämiään pelejä enemmän. Howard sanookin Skyrimin olleen kokonaisuutena parhaiten toimiva Bethesdan julkaisema peli alustasta riippumatta.

Lähde:
Kotaku – Why Skyrim Didn’t Play Nice With The PS3

YouTube video