PS5:n pääarkkitehti Mark Cerny on paljastanut, että PS5 Pro saa ensi vuonna päivityksen tekoälypohjaiseen PSSR-skaalausteknologiaansa, jonka pitäisi tehdä konsolin pelikokemuksista aiempaa näyttävämpiä.
Päivitys mahdollistaa kuvanlaatua parantavan skaalauksen, joka tuottaa FSR 4 -teknologiaa vastaavia tuloksia. FidelityFX Super Resolution 4 (FSR 4) on AMD:n neljännen sukupolven kuvanparannusteknologia, joka hyödyntää tekoälyä parantaakseen pelien suorituskykyä ja kuvanlaatua.
Päivitys on osa Sonyn sekä prosessorien ja näytönohjainten valmistukseen keskittyvän AMD:n yhteistyötä, joka liittyy myös tulevaisuudessa ilmestyvän PS6:n kehitykseen.
Cerny kertoo PS5 Pron tulevasta teknologiaharppauksesta Digital Foundryn haastattelussa, jossa Cerny kuvailee Sonyn tämänhetkisiä tavoitteita.
– Ominaisuuden toteuttaminen on aikaa vievä prosessi, minkä vuoksi tätä uutta skaalausta ei ole vielä nähty PS5 Prolla, Cerny kertoo.
Cernyn mukaan Sony ja AMD ovat erittäin tyytyväisiä tuloksiin, ja hän kehuu tiimien yhteistyötä.
– Kyseessä on aiempaa kehittyneempi lähestymistapa, joka voi ylittää nykyisen PSSR:n terävyyden. Olen erittäin ylpeä tiimien työstä!, Cerny innostuu.
Vaikka FSR 4 -skaalaus vaatii valtavasti laskentatehoa, Cerny uskoo PS5 Pron arkkitehtuurin riittävän tehtävään.
PS5 Pron myyntiluvut eivät ole yltäneet sen edeltäjän PS4 Pron tasolle.
Lue myös: PS5 Pron suosio ei ole yltänyt edeltäjänsä tasolle
Lue myös: Sony aloittaa Isossa-Britanniassa PS5-konsoleiden lainaamiseen keskittyvän palvelun
Lähde: Push Square, Digital Foundry
Kaiken pelaamiseen ja muuhunkin löydät vpd.fi-kaupasta.
Lue myös: Odotetun Death Stranding 2:n tarinan voi kokea myös kirjan muodossa
Lue myös: Selviytyisitkö Marsissa? Suosittu strategiapeli saa pelikokemusta muuttavan VR-version
Lue myös: Kehuttu tasohyppely Astro Bot saa oman PS5-konsolipakettinsa