Pitkäaikaisen PlayStation-pomon mukaan PS6 tarvitsee menestyäkseen jotain muutakin kuin vain lisää tehoa

Shuhei Yoshida kommentoi tulevaa PS6-konsolia ja PlayStationin aiempaa nuorempia johtajia.

22.10.2025 12:43

Keskustelut seuraavan konsolisukupolven kehityksestä käyvät tällä hetkellä kuumina. Entinen PlayStation-johtaja Shuhei Yoshida näkee, että Sonyn on keskityttävä tulevassa PS6-konsolissaan muuhunkin kuin vain tehojen kasvattamiseen.

Lue myös: Xbox-pomolta lisätietoja: Seuraava Xbox-konsoli tulee olevaan ”hyvin korkeatasoinen ja huolella luotu premium-kokemus”

Lue myös: Huhuille stoppi: Seuraavan sukupolven Xbox-konsoli on kehityksessä

Yoshida kommentoi aihetta Skill Upin Friends Per Second -podcastissa, jossa hän puhuu kokemuksistaan indie-studioiden konsulttina sekä pelialan tulevaisuudesta.

Lue myös: Entinen PlayStation-pomo kehuu Microsoftin julkaisustrategiaa – ei kuitenkaan ymmärrä Xbox Game Passin hinnankorotusta

Lue myös: PS6:n kehitys etenee – teknologiajätti AMD:n johtajan mukaan uudet tekoälypohjaiset ratkaisut ”venyttävät graafisen suorituskyvyn rajoja”

– Grafiikka on jo saavuttanut tason, jossa minäkään en aina erota eroa, onko säteenseurantaa käytössä vai ei, ellei pelejä näe rinnakkain tai ruudunpäivitysnopeus ole selvästi korkeampi. Joten mielestäni PlayStation ei voi enää jatkaa samaa linjaa lisäämällä grafiikkatehoja ja vain tarjoamalla huippuluokan kokemuksia. He saattavat silti tehdä niin, mutta yleisö tuntuu tätä ajatellen melko rajatulta, Yoshida pohtii.

Yoshida nostaa esiin myös PlayStationin nykyisen johdon, jonka hän uskoo tuovan tuoretta ajattelua siihen, mihin suuntaan brändi kehittyy.

– On mielestäni hienoa, että PlayStationilla on nyt uusi johtajien sukupolvi. [Toimitusjohtaja Hideaki Nishino] on vasta 46-vuotias ja edustaa paljon aiempaa nuorempaa sukupolvea. Yhtiötä johti aiemmin aina Jim Ryanin aikaan asti ensimmäisen PlayStationin sukupolvi, mutta nyt Nishino ja [Hermen Hulst] ovat nuorempia ja voivat tehdä jotain aidosti uutta. Heidän ei tarvitse seurata sitä, mitä PlayStation on tehnyt ennen. Se on todella mielenkiintoista, Yoshida tuumii.

Kysyttäessä, miten Sony voisi menestyä PS6:n kanssa, Yoshida ei anna tarkkoja ideoita. Hän kuitenkin kehuu yhtiön kykyä parantaa pelikokemuksia jokaisen konsolin myötä.

– Omasta mielestäni PS5 on upea järjestelmä kokemuksen laadun kannalta. SSD:n käyttöönotto oli lähes kuin ihme. Se teki melkein jokaisesta pelistä paremman, Yoshida sanoo.

YouTube video

Lähde: Push Square, Skill Up: Friends Per Second

Lue myös: Sony juhlistaa PlayStationin 30-vuotista historiaa virallisella yli 400 sivun taidekirjalla

Lue myös: Japanilaisvaikutteinen avoimen maailman katukaahailu saapuu konsoleille

Lue myös: Maistuisiko Nuka-Cola? Fallout-peleistä tutut juomat saapuivat kauppoihin televisiosarjan toisen kauden ensi-illan lähestyessä