Kehittäjälegenda Peter Molyneuxin ja 22cansin sosiaaliseksi kokeeksi tarkoitettu Curiosity -mobiilipeli yllätti kaikki. Molyneux avasi pelin taustoja ja kokeesta kerättyjä havaintoja Games Industrylle.
Pelin suosio yllätti kehitystiimin erittäin pahasti, eikä juuri kukaan pelaajista päässyt tyydyttämään uteliaisuuttaan palvelinkapasiteetin jäädessä auttamattoman alimitoitetuksi.
-Oletin että vain muutama tuhat ihmistä aloittaisi pelaamisen ja kuutioiden rikkomisen. Kasvuksi kaavailin muutamaa tuhatta uutta pelaajaa päivässä nousten noin 50 000 käyttäjään kuukaudessa. Toisin kävi. Kolme tuntia pelin julkaisusta ja 50 000 käyttäjän raja rikkoitui. Käyttäjiä on nyt miltei kaksi miljooaa ja odotamme 300 000 heistä näpyttelevän kuutioita joka päivä. Pelaajat ovat jo kuorineet kuutiotamme puolen miljardin palan edestä, Molyneux paljasti.
Curiosityssa pelaajat yrittävät yhteisvoimin avata sipulin tavoin kerroksista koostuvaa kuutiota näpäyttelemällä siitä pienepiä kuutioita irti yksi kerrallaan. Kuution keskellä olevan yllätyksen näkee vain yksi pelaaja. Kuution sisällöstä Molyneux kertoi seuraavaa:
– Voin yksinoikeudella paljastaa teille, että palkinto ei tule olemaan kuollut kissa. Se ei ole myöskään kasa rahaa tai matka Richard Bransonin Virgin Galacticilla. Mikä surullisinta, se ei myöskään ole Half-Life 3.
Sosiaalisen kokeen keskeisimpiä havaintoja on ollut pelaajien taiteellisuus. Käyttäjät ovat piirtäneet kuvioita kuution kylkeen poistamalla kuvapisteitä oikeista paikoista. Kuutioon on taiteiltu suuriakin töitä, silläkin uhalla, että ne tulevat väistämättä tuhoitumaan sipulin menettäessä massaansa.
– Kaikkein suosituin kuva-aihe on ollut penis, Molyneux vahvistaa. Mutta kuinka ollakkaan, tämäkin trendi sai uuden odottamattoman käänteen, sillä pelaajamassasta löytyy myös monia peniksenmetsästäjiä, jotka muotoilevat fallokset muistuttamaan jotain aivan muuta.
Lähde: GamesIndusrty