Square Enix on korvannut osan Final Fantasy XIV:n tuoreimman lisäosan loppukohtauksen ääninäyttelystä uudella näyttelijäsuorituksella. Pelaajat huomasivat muutoksen tiistaina sen jälkeen, kun peliin oli julkaistu Dawntrail-laajennuksen ensimmäinen isompi päivitys.
Tämä uutinen ja loppuun upotetut videot sisältävät juonipaljastuksia Final Fantasy XIV:n Dawntrail-laajennuksesta.
Muutos koskee laajennuksen päähenkilön Wuk Lamatin vuorosanoja lisäosan tarinan viimeisen pomotaistelun aikana. Ääninäyttelijää ei ole vaihdettu, vaan myös uuden suorituksen tekee hahmon alkuperäinen näyttelijä Sena Bryer.
Square Enix ei ole kertonut muutoksen syytä. Päivityksen sisällöstä kertovassa julkaisussaan yhtiö tyytyy toteamaan, että ”englanninkieliseen ääninäyttelyyn on tehty muutoksia tietyissä kohtauksissa”.
Lienee kuitenkin melko turvallista olettaa, että muutos johtuu alkuperäisen näyttelijäsuorituksen epäonnistumisesta ja sen saamasta kritiikkivyörystä.
Alkuperäisessä kohtauksessa Bryer puhui selvästi liian rauhallisella ja tasaisella äänensävyllä hahmon liikkeisiin ja ympäröivään tilanteeseen nähden. Ero saman kohtauksen japaninkieliseen versioon oli huomattava japanilaisen version eduksi.
Epäonnistunut kohtaus niin keskeisessä osassa tarinaa herätti paljon huomiota pelaajissa heti Dawntrail-laajennuksen julkaisun jälkeen kesäkuun lopussa, ja kohtausta kritisoitiin laajasti.
Kritiikkiä vauhditti myös monen henkilön yleinen tyytymättömyys Wuk Lamatiin hahmona. Lisäksi jotkut pelaajat ottivat ääninäyttelijä Bryerin silmätikukseen tämän transsukupuolisuuden takia.
Varsinaisen suorituksen kritisoimisen lisäksi internetiin kirjoitettiin kommentteja, joissa hyökättiin henkilökohtaisesti Bryeria ja tämän sukupuoli-identiteettiä kohtaan.
Bryer itse kertoi elokuussa X:ssä saaneensa roolinsa takia myös tappo- ja raiskausuhkauksia.
Lue myös: Final Fantasyn ohjaaja paljastaa: En pidä suosikkihahmosta
Lue myös: Hahmot menettivät äänensä suositussa toimintaroolipelissä – pelaajilla vahva oletus syystä
Alkuperäisen näyttelijäsuorituksen epäonnistumisen syytä ei tiedetä varmasti. Dawntrailin englanninkielisessä ääninäyttelyssä esiintyy joitain vastaavia ja paikoin myös äänenlaatuun liittyviä ongelmia myös muiden hahmojen ja näyttelijöiden kohdalla.
Merkit viittaavat siis siihen, että pelin englanninkielisen ääninäyttelyn toteutuksessa on ongelmia syvemmällä kuin yksittäisen näyttelijän taidoissa tai mahdollisessa virheessä.
Myöskään sitä ei tiedetä, tuliko aloite kohtauksen uusimiseen Square Enixiltä, Bryeriltä itseltään vai joltakin muulta taholta. Kohtauksen äänittäminen uudestaan epäonnistuneen näyttelijäsuorituksen takia pelin julkaisun jälkeen on erittäin harvinaista.
Alkuperäistä ja uutta suoritusta voi verrata keskenään alla olevista videoista. Ensimmäisessä videossa on alkuperäinen versio, ensin japaniksi ja sitten englanniksi, ja toisessa uudestaan näytelty.

