Entinen PlayStation-pomo Shuhei Yoshida on kommentoinut paisuvien pelibudjettien vaikutuksesta siihen, kuinka monta peliä pelistudiot pystyvät ylipäätään tekemään.
Pitkäaikainen PlayStation-johtaja pohtii, kuinka pelien budjettien kasvattaminen ”tuntui turvallisemmalta” PS4-sukupolven aikana. Suunta näkyi kyseisenä ajanjaksona Sonyn pelitarjonnassa Unchartedin, Horizonin ja The Orderin kaltaisten suurnimikkeiden saadessa suurta näkyvyyttä yhtiön indie-julkaisuiden sijaan.
– Tämä saattaa kuulostaa epäloogiselta, mutta jos käytimme tarpeeksi rahaa suurpelin tekemiseen, tuntui siltä kuin onnistumisen mahdollisuus kasvoi. Kaikki halusivat pelata suuren luokan pelejä – aiempaa kauniimmilla grafiikoilla, realistisemman näköisillä hahmoilla ja pidemmällä kestolla, Yoshida muistelee.
Yoshida toteaa, että AAA-pelien budjetit, jotka joskus ylittävät 200 miljoonaa dollaria, ovat johtaneet siihen, että julkaisijat hyväksyvät tuotantoon aiempaa vähemmän pelejä. Hän kuvailee myös, että PS1-aikakaudella miljoonan kappaleen myynti teki pelistä suuren menestyksen, mutta PS5-sukupolveen mennessä 10 miljoonan myynnistä on tullut lähes oletusarvo AAA-peleille.
Merkittävimpiin tänä vuonna ilmestyneisiin AAA-tason peleihin lukeutuu esimerkiksi Assassin’s Creed Shadows -toimintaseikkailu.
– Näin analyysin tai arvion yhdestä pelisarjasta, jonka budjetti oli kaksinkertaistunut PS4-sukupolvesta PS5-sukupolveen. Pelisarja oli saavuttanut pisteen, jossa investointia ei enää voitu kattaa takaisin. Tämänhetkinen PS5-sukupolvi on mielestäni ensimmäinen kerta, kun ala aidosti uskoo, että asialle on pakko tehdä jotain, Yoshida toteaa.
Lähde: GamesRadar+
Lue myös: Red Dead Online sai yllättäen suurimman sisältöpäivityksensä vuosiin – ja vieläpä maksutta!