Epic Gamesilla ohjaajana työskennellyt Rod Fergusson olisi peruuttanut jättimenestykseksi osoittautuneen battle royale -peli Fortniten, jos hän olisi jatkanut yhtiön leivissä. Fergussonin mukaan peli ei ollut hänen vaatimallaan tasolla, ja hän oli yrittänyt estää sen julkaisun.

– Jos olisin jäänyt Epicille, olisin peruuttanut Fortniten, nykyisin The Coalitionilla vaikuttava Fergusson sanoo.

– Sillä oli jonkin verran haasteita, kun se oli vielä vain Save the World. Olin tuolloin tuotannonohjaajana, eikä peli olisi täyttänyt minun vaatimuksiani.

Alunperin Fortnite julkistettiin vuoden 2011 Video Game Awardsin yhteydessä. Lukuisten muutosten, kuten pelimoottorin vaihdon, vuoksi pelin kehitys venyi ja selviytymisräiskintä Fortnite: Save the World  julkaistiin maksullisena early access -pelinä vasta heinäkuussa 2017. Elokuussa Epic Games tiedotti, että peli oli rikkonut miljoonan pelaajan rajapyykin. Kunnioitettava määrä, mutta varsinaiseksi ilmiöksi kasvoi ilmaiseksi pelattava Fortnite Battle Royale, joka ilmestyi kuukautta myöhemmin syyskuussa 2017. Pelaajamäärä lähti räjähdysmäiseen kasvuun ja viime helmikuussa Epic paljastikin, että pelillä on noin 250 miljoonaa rekisteröitynyttä pelaajaa.

Fergusson ei kuitenkaan ole katkera Fortniten menestyksestä. Hän vannoo, ettei menetä yöuniaan sen takia, ja iloitsee pelin ja Epicin suosiosta.

– Kun minulta kysytään olenko surullinen, että lähdin ennen Fortniten räjähdysmäistä kasvua, vastaan en. Sen sijaan teidän pitäisi olla iloisia, että lähdin, koska rakastamaanne peliä, tätä maailmanlaajuista sensaatiota, ei olisi olemassa, jos olisin jäänyt Epicille.

Microsoft palkkasi Fergussonin Epic Gamesilta The Coalition -pelistudionsa (tuolloin nimeltään Black Tusk Studios) johtoon samalla, kun se osti Epiciltä Gears of War -pelisarjan. Sen uusin osa, Gears 5, julkaistaan Xbox Onelle ja pc:lle 10. syyskuuta.

Lähde: GameInformer, PCGamesN, DualShockers

YouTube video