Linden Labin virtuaalinen maailma Second Life tekee lopun gacha-mekaniikalla toimivien loottilaatikkojen kauppaamisesta.
18-vuotias Second Life on yhä suosittu elämäsimulaattori, johon kokoontuu päivittäin yli 50 000 toisen elontaipaleen viettäjää. Tähän asti isona osana pelin taloutta on pyöritetty kosmeettisten esineiden vaihtokauppaa. Nämä myös oikealla rahalla ostettavissa olevat tavarat syntyvät pelaajien omista taiteellisista projekteista. Gacha-tyyli on rehottanut myös Second Lifessa, sillä kaikessa epämääräisyydessään se tuo suurimmat voitot myyjille. Gacha-periaatteen mukaan ostaja ei tiedä tarkkaan etukäteen, minkä tuotteen hän tulee saamaan. Uhkapelimäinen sattumanvarainen ostos voi tuoda tai voi olla tuomatta vastinetta rahoille.
Nyt Linden Lab on kuitenkin ilmoittanut, ettei se salli gachan käyttöä enää pelinsä sisällä. Päätös tehtiin muuttuvan sääntelyilmapiirin pohjalta. Koko systeemi on pannassa 1. syyskuuta lähtien, joten myyjien on joko poistettava tai uudelleenbrändättävä tarjontansa.
– Odotamme innolla hauskoja luovia vuorovaikutuksen tapoja, jotka tulevat gachan tilalle, kehittäjä toteaa.
Lähde: Linden Lab