Tekijä: Signal Studios
Kustantaja: Microsoft
Versio: Xbox 360 (Xbox Live Arcade)
Pelaajia: 1–2
Moninpeli: kyllä
Samalla koneella: ei
Verkossa: 2

Muutaman vuoden takainen Toy Soldiers oli mainio ja kevyt, tornipuolustuksen ja tosiaikastrategian välimaastoon sijoittunut latauspeli, jossa taisteltiin muovisotilailla ja leluilla hiekkalaatikossa. Jatko-osa siirtyy toisesta maailmansodasta ihanalle 1980-luvulle. Näin ollen vihollisten virkaa toimittavat isot pahat kommarit Neuvostoliitto ja Kiina, mutta onneksi Yhdysvallat on paikalla puolustamassa demokratiaa Rambo ykkösmiehenään. Kyllä, punaiseen otsanauhaan sonnustautunut supersotilas – tai joku kovasti hänen näköisensä – on saatavilla erikoishyökkäyksen muodossa.

Erikoishyökkäykset ovat pelissä uusia lisäyksiä, jotka saavutetaan suorittamalla pitkiä tappoputkia. Pelaaja pääsee ohjaamaan singolla ja rynkyllä varustettua, täysin Rambon näköistä kaveria, ja kylvämään tuhoa ympäri kenttää. Kasarimeininki on muutenkin kohdallaan, sillä valikoissa soi kamala 1980-luvun henkinen kitarahevi.

Toy Soldiersin vahvuus piilee sen yksinkertaisuudessa, josta kuitenkin löytyy tarpeeksi strategiaa. Toy Soldiers sisältää juuri sopivan annoksen strategiaa ja taktikointia kaltaiselleni pelaajalle, jota vakavammat naksuttelupelit eivät kiinnosta.

Tehtävänä on estää vihollisten pääsy pelaajan alueella olevaan lelulaatikkoon eli tukikohtaan. Vastustaja lähettää pelaajan niskaan aalto toisensa jälkeen vihollisia, kuten maajoukkoja, hävittäjiä, tankkeja ja helikoptereita. Pelaajan alueella on alustoja, joille voi rakennuttaa erilaisia tykkitorneja, jotka ampuvat kranaatteja, luoteja ja kaasua tai tarjoavat ilmatukea. Mitä enemmän tuhoa tekee, sitä enemmän rahaa tulee näiden puolustuspisteiden rakentamiseen. Jokaisen yksikön voi ottaa omaan komentoonsa, mikä kannattaakin, koska tekoälyn sihti on huomattavasti heikompi kuin edellisessä pelissä.

Ilmatilan herruus

Pelaaja näkee aina seuraavat pari vastaantulevaa vihollisaaltotyyppiä, mikä antaa mahdollisuuden rakennuttaa oikeantyyppinen puolustus. Aaltojen välillä on hetki aikaa korjata puolustusasemiaan, mutta kierroksen voi myös käynnistää saman tien suuremman rahasaaliin toivossa. Myöhemmissä kentissä päästään lentämään taistelukopterilla ja hävittäjällä, joilla on suuri tuhovoima. Näiden koneiden ohjaaminen on nyt sulavampaa kuin edellisessä pelissä, jossa esimerkiksi oman tankin ohjaaminen oli surkeasti toteutettu. Ajoneuvoilla on hauska pelata, mutta ne ovat myös erittäin tärkeitä parin kierroksen välein käytävissä pomotaistoissa.

Muutoin sekava ohjaus, joka käyttää kaikkia ohjaimen nappeja, on mennyt entistä sekavampaan suuntaan. Suurin ongelmani edellisessä pelissä oli kuitenkin kamerajärjestelmä, eikä siihen ole tehty parannuksia. Valittavia näkymiä on kaksi. Lintuperspektiivi antaa loistavan näkymän koko taistelukentästä, mutta se on liian korkealla. Maastoa lähellä olevan kamerakulman käyttäminen puolestaan on kankeaa, sillä kamera tuntuu koko ajan taistelevan pelaajaa vastaan.

Uudessa yhteistyötilassa ongelmat vain kasaantuvat, sillä ruudunpäivitys tahmaa pahasti, mikä vähentää oleellisesti pelinautintoa. Vastakkain pelaaminen verkon yli on tässä pelissä hauskempaa kuin samalla puolella pelaaminen.

Ei tarpeeksi uutta, mutta…

Hiomattomuus ei kuitenkaan tule erityisen pahasti pelattavuuden tielle, ja enimmän aikaa Toy Soldiers: Cold War on hyvin viihdyttävä kokonaisuus. Vihollisten tukikohtien ja kaluston tuhoaminen tuntuu aina tyydyttävältä, ja peli antaa pelaajalle hyvän onnistumisen fiiliksen. Tappiotilanteessakin on aina nähtävissä sen verran valoa tunnelin päässä, että uusi yritys innostaa.

Aikakausimuutoksesta huolimatta peli tuntuu tismalleen samalta kuin ennen, mikä on pidemmän päälle pienoinen pettymys. Jotakin uutta olisi tehnyt mieli, mutta loppujen lopuksi Toy Soldiersin vahvuus on se, että se on helppo aloittaa mutta vaikea lopettaa – eikä tätä ole hukattu. Areenat ovat visuaalisesti tyylikkäitä ja tarpeeksi vaihtelevia, ja useat vaikeustasot sekä otteluiden aikana suoritettavat haasteet saavat yrittämään kerta toisensa jälkeen.
 

7/10