TowerFall Ascension näyttää graafisesti jälleen yhdeltä uudelta retropeliltä. Bubble Bobblen mieleen tuova kaksiulotteinen taso aukeaa pelaajan eteen ihanan nostalgisesti Gauntlet-pelin mieleen tuovan hahmovalinnan jälkeen. Itse pelissä ruudulla viipottaa parhaimmillaan neljä pelaajaa samaan aikaan – jälleen kerran Gauntlet-tyyliin.
TFA:n pelattavuus on huipussaan. Pelaaminen ei ole pelkkää riehumista, vaikka alkuun siltä tuntuukin. Aseena käytettävässä jousipyssyssä on nuolia vain tietty määrä, ja niitä pitää kerätä talteen ampumisen jälkeen. Itse ampumiaan räjähtäviä nuolia pitää väistellä. Kun ruudulla viipottaa väisteltävänä myös räjähtäviä silmiä, vihreitä limaolioita ja erilaisia haamuja, on meno välillä miellyttävän hektistä.
TowerFall Ascensionin yksinpeli puuduttaa nopeasti. Kuolo korjaa usein, ja vaikeustaso on huipussaan – tosin TowerFallin tapauksessa välillä hurjaksi yltyvä vaikeustaso on vain hyvä asia. Ilman hankalaa etenemistä peli olisi läpihuutojuttu. Nyt vaikeus pakottaa opettelemaan pelin pienet jipot: mistä kannattaa aloittaa kolmannen kentän kolmannen aallon hyökkäys, mistä haamu ilmestyy siinä neljännessä tasossa ja niin edelleen.
Suurin puute on siinä, ettei pelissä ole verkkopeliä. Jopa verkkopeleille yleensä allergisen mielestä TowerFall Ascension suorastaan huutaa verkkomähinää. Vaan ei, ja pelaaminen onnistuu ainoastaan jaetulla ruudulla neljän pelaajan kesken. Toivotaan, että verkkopeli saadaan jossain vaiheessa mukaan vaikka päivityksen kautta.
7/10
Jarkko Fräntilä