Scribblenauts-pelisarja on aina tarjonnut mahtavia softaleluja, mutta vähän heikompia pulmapelejä. Niiden ideahan on mitä mahtavin: pelaajalle tarjotaan ämpärillinen ongelmia, joita pitäisi sitten ratkoa kirjoittelemalla pelin parseriin esineiden ja asioiden nimiä. Tuntuu siltä, että pelit tunnistavat miltei minkä tahansa sanan ja sitten esine ilmestyykin jo poksahtaen pelimaailmaan. Kissa! Rakettireppu! Dinosaurus! Joulupukki! Cthulhu!

Se, mikä mielikuvituksen lennossa näin voitetaan, kuitenkin hävitään pelattavuudessa, sillä perinteisesti suunnilleen kaikki Scribblenautsin ongelmat on saanut ratkottua parin vakiosanan avulla. Kaikki puhdistuu mustalla aukolla, kaikki esineet voi hakea vaikka ulkoavaruudesta rakettirepulla ja niin edelleen.

Scribblenauts Unlimited pyrkii hieman sekoittelemaan kaavaa lisäämällä peliin monimutkaisuutta, mutta kun lopputekstit vierivät yhden illan jälkeen, fiilis on tuttu: mielikuvitusta paijattiin urakalla, mutta aivojen pulmakeskus jäi taas ilman huomiota.

Scribblenauts Unlimitedin suuri juttu ovat adjektiivit. Toki ne olivat mukana jo edellisessä pelissä, mutta nyt niitä voi liittää jo ennestään pelimaailmassa oleviin esineisiin. Aiemminkin pystyi siis jo itse kirjoittamaan ”vihainen joulupukki”, mutta nyt kentästä jo valmiiksi löytyvän pukinkin voi suututtaa naputtelemalla – tai muuttaa raidalliseksi, jättikokoiseksi ja tanssivaksi.

Käytännössä pelin kulkuun vaikuttaa enemmän se, että Scribblenautsista on tullut entistä avoimempi peli. Sen sijaan, että pitäisi valita ennakkoon, mitä pulmia haluaa yrittää, nyt kuljetaan useamman kymmenen suuremman kentän läpi. Välillä ollaan kaupungin keskustassa, toisinaan taas vaikka merirosvolaivalla tai muinaisessa pyramidissa. Kentät ovat täynnä teemaan sopivia minipulmia, joita sitten ratkotaan mielen mukaan. Joukkoon on heitetty myös tiiviimpiä haastekenttiä, joista yhdessä pitää esimerkiksi pysäyttää paloasemaa piirittävä zombilauma.

Oli teema mikä tahansa, peli ottaa siitä hyödyn irti hauskoilla ja aiheeseen sopivilla ideoilla. Pyramidissa autetaan Indiana Jones -henkistä arkeologia selvittämään hieroglyfien saloja, merirosvolaivalla yritetään auttaa kummituskapteenia keräämään itselleen haamumiehistöä ja niin edelleen. Kaikki kentät ovat täynnä hauskoja ideoita ja yllättävänkin toimivaa huumoria, mutta haastetta jää puuttumaan.

Pelin perinteinen vahvuus nimittäin on – edelleen yhtä perinteisesti – sen suurin heikkous. Kun voi kirjoittaa miltei mitä tahansa ja pulmien ratkaisut ovat sangen vapaamuotoisia, mikään niistä ei ole vaikea. Millä esimerkiksi herätät lihansyöjäkasvin, jotta tiedenainen voi tutkia sitä? Millä tahansa lihaisalla jutulla, kuten kanankoivella, rotalla, pizzalla, hampurilaisella, lokilla ja niin edelleen.

Scribblenauts Unlimited on mukavan sujuva ja juoheva pelikokemus, mutta sujuvuuden varjopuolena myös todella lyhyt. Itse pelasin sen läpi yhdessä illassa, ja vaikka olisin palannut keräämään kaikki maailmaan jääneet tähdenpalaset, hupi olisi loppunut viimeistään seuraavana päivänä.

Pc-versio huomioi tämän säästöhinnallaan, mutta Wii U -version 60 euron hintalappu tuntuu vähän suolaiselta keston huomioiden. Lisähupia yritetään irrottaa siitä, että kummassakin versiossa voi luoda omia esineitään kasaamalla niitä paloista ja sitten antamalla niille ominaisuuksia sekä nimen. Tämän jälkeen esineet voi jakaa kavereilleen, mutta ei sekään poista perusongelmaa.

Alekorista bongattuna Scribblenauts Unlimited on mitä mainiointa viihdettä, mutta parin puraisun kokoisesta pelistä ei kannata ihan täyttä hintaa maksaa.
 

7/10
Kehittäjä5th Cell
Pegi-ikärajatK-12
Pegi-merkinnätOnline, Väkivalta