Ruined King: A League of Legends Story -arvostelu on julkaistu alkujaan Pelaaja-lehden tammikuun numerossa 229. Tuoreimpien arvostelujen tasalla pysyt tilaamalla lehden täältä!
MOBA-hitti toimii erinomaisesti myös roolipelinä
Elämä on joskus hassua. Harva olisi vielä pari vuotta sitten osannut arvata, että League of Legends olisi loppuvuoden 2021 suuria puheenaiheita erinomaisen televisiosarjan ansiosta tai että sen ympärille rakennettaisiin perinteinen vuoropohjainen roolipeli.
Tämä ei ole suinkaan sattumaa vaan julkaisija Riot Gamesin pitkäjänteistä maailmanrakennusta, jolla se pyrkii alustamaan pelikenttää tulevaa MMO-peliään varten. Jää nähtäväksi, onko siitä lopulta mihinkään, mutta jos sen varjolla saamme Arcane-sarjan ja The Ruined King -pelin tasoista viihdettä, en valita.
The Ruined King on useilta osiltaan perinteinen roolipeli, jossa League of Legendsista tutut sankarit yrittävät selvittää, miksi elävät kuolleet puskevat esiin omilta asuinalueiltaan ja hyökkäävät Bilgewaterin merirosvokaupunkiin. Tarina pyörii enimmäkseen kaupunkia hallitsevan merirosvokuningatar Miss Fortunen ja kaupunkia kummituksilta suojelevaan pyhään järjestöön kuuluvan papitar Illaoin ympärillä. Tosin sen edetessä mukaan liittyy neljä muutakin tuttua sankaria. Hahmoihin on saatu yllättävän paljon persoonallisuutta, jota tuodaan päätarinan ohella esiin leiripaikoilla käytävien keskustelujen muodossa.
Veikeät hahmot ovat hyvin tervetulleita ja kantavat peliä eteenpäin, sillä varsinainen tarina on perustasoa. En menisi sitä huonoksi haukkumaan, mutta ei The Ruined King toisaalta myöskään nouse esimerkiksi Shadowbringersin kastiin. Tämä ei lopulta ole suunnaton ongelma, sillä tarina täyttää minimivaatimukset kuljettamalla peliä eteenpäin sujuvasti ja ripeästi.
Pelattavuudesta puhuttaessa The Ruined King tuntuu suuren osan ajasta tutulta ja turvalliselta. Sankarit ramppaavat pitkin isometrisiä luolastoja ja kaupunkeja, ostelevat aseita kaupoista, hyväksyvät tehtäviä ja sivutehtäviä sekä tietenkin taistelevat hirviöitä vastaan.
Tuntuu siltä, että kehitystiimin huomio on ollut nimenomaan taistelusysteemissä, ja hyvä niin, sillä sen parissa tulee vietettyä runsaasti aikaa. Taistelu on vuoropohjaista mutta ei mitenkään sementtiin valettua, sillä taustalla tikittää aikajana, jonka manipulointi on oleellinen osa peliä. Kaikilla hyökkäyksillä ja toiminnoilla on omat palautumisaikansa, jotka määrittävät, miten pitkään niiden käyttämisen jälkeen joutuu odottelemaan seuraavaa vuoroa.
Hyökkäyksiä voi nopeuttaa tai hidastaa tarpeen mukaan, jotta voi joko yrittää väistää aikajanaan paukahtelevia ansoja tai kerätä siellä olevia pieniä hyödykkeitä. Vihollisilla on omia pelin pysäyttäviä erikoishyökkäyksiä, jotka voi tehdä tyhjäksi tuikkaamalla vihua esimerkiksi nopealla hyökkäyksellä.
Onkin todella hauskaa, että kehitystiimi on onnistunut rakentamaan taistelun päälle tällaisen uuden metakerroksen, jonka ansiosta pelaaminen ei ole pelkkää tehokkaimpien hyökkäysten toistamista. Käytössä olevat hahmot on suunniteltu hyvin toimimaan omissa rooleissaan, joten pelaaminen tuntuu melkein kuin vuoropohjaiselta MOBA-taistelulta.
The Ruined King on erinomaisen iloinen yllätys. Ajatus League of Legends -roolipelistä tuntui ennakkoon oudolta, mutta Airship Syndicate on onnistunut projektissa mainiosti. Tämä ei toki ole varsinainen ihme, tekihän tiimi aiemmin mainion Battle Chasers: Nightwarin. Sen ystävät löytävätkin heti kotoisan pelikokemuksen ja muut pelaajat taas runsaasti oivaltavaa pelisuunnittelua ja hauskaa tekemistä.