MX vs ATV Alive

Motocrosspyörien ja mönkijöiden väliseen taistoon keskittyvä MX vs ATV -sarja on edennyt jo neljänteen osaansa. Julkaisija THQ päätti kokeilla uudella MX vs ATV Alivella uutta bisnesmallia, jossa pelin hinta on hiukan normaalia halvempi ja samalla peliin julkaistaan hiukan normaalia enemmän lisäsisältöä. Näin jokainen pelaaja voi kustomoida pelikokemuksensa.

30.9.2011 11:52

Tekijä: THQ Phoenix
Julkaisija: THQ
Myynnissä: Nyt
Pelikoneet: PlayStation 3 (testattu), Xbox 360
Moninpeli: Kyllä
Samalla koneella: 2
Verkossa: 2–12

Motocrosspyörien ja mönkijöiden väliseen taistoon keskittyvä MX vs ATV -sarja on edennyt jo neljänteen osaansa. Julkaisija THQ päätti kokeilla uudella MX vs ATV Alivella uutta bisnesmallia, jossa pelin hinta on hiukan normaalia halvempi ja samalla peliin julkaistaan hiukan normaalia enemmän lisäsisältöä. Näin jokainen pelaaja voi kustomoida pelikokemuksesta juuri sellaisen kuin haluaa ja maksaa vain siitä, mistä itse pitää. Kuulostaa hyvältä teoriassa, mutta valitettavasti käytännössä tilanne on toinen, kuten MX vs ATV Alive osoittaa.

Liian vähän sisältöä

Pelin suurimpana ongelmana on levyllä tulevan sisällön määrä. On ymmärrettävää, että pelin edullisuudella on hintansa, mutta lähes 40 euroa vain 12 erilaisesta radasta ja kymmenestä ajoneuvosta on aivan liian vähän. Erittäin kyseenalaista on lisäksi kunnollisen yksinpelitilan puute. Pelaaja pääsee ajamaan tekoälyä vastaan vain yksittäisissä kisoissa, minkä lisäksi paria ympäristöä pääsee ajelemaan vapaasti Free Ride -pelitilassa. Ajoneuvoja voi kustomoida jonkin verran, mutta erilaisia osia on tarjolla melko vähän.

Niinpä tuntuukin, että MX vs ATV Alive on suunniteltu ensisijaisesti moninpeliksi, ja teknisesti verkkopelaaminen toimiikin suhteellisen hyvin. Harmittavasti tosin moninpeliyhteisö on jo lähes kuollut vain muutama viikko pelin julkaisun jälkeen. Linjoilta ei enää löydy juurikaan pelaajia, joten kunnon kisailut maksimissaan 12 pelaajan kesken jäävät usein haaveeksi.

Myös pelin kehityspistejärjestelmä kannustaa moninpelaamiseen verkkokisoista saatavilla bonuksilla. Tekoälyä vastaan ajettaessa pisteitä saa melko nihkeästi, joten uusien ratojen, ajoneuvojen ja kustomointikamojen avaaminen tuntuu työläältä – varsinkin kun aluksi ratoja on auki vain kaksi erilaista. Muutaman tunnin samojen ratojen tahkoamisen jälkeen pelin sisäisessä kaupassa muutamalla eurolla myytävä, kaiken sisällön avaava paketti alkaakin vaikuttaa melko houkuttelevalta. Kirjoitushetkellä tarjolla oli myös muutama uusi rata sekä ajoneuvo ja runsaasti kustomointitavaroita, mutta hintataso on suhteellisen korkealla.

Kisoissa riittää säpinää

Itse pelaaminen toimii sentään suhteellisen hyvin. MX vs ATV Alive yrittää olla hiukan realistisempi kuin muut genrensä edustajat, joten kuskin ja ajoneuvon tasapaino, jousituksen lukitseminen ja kytkimen käyttö ovat tärkeässä roolissa pomppuisilla radoilla pärjäämiseksi. Harmittavasti peli ei kuitenkaan opeta pelaajalle näitä taitoja, joten alkuun pelaaminen tuntuu melko haastavalta. Motocrosspyörät tuntuvat hiukan arcademaisilta, mutta mönkijöillä ajaminen on jo paremmin toteutettu. Temppujakin pystyy tekemään, mutta painotus on selkeästi itse kisailussa.

Tekoälystä saa mukavan vastuksen, ja 12 ajoneuvon kisoissa on kunnolla säpinää etenkin ensimmäisissä mutkissa, sillä kuskit ajavat suhteellisen aggressiivisesti ja tekevät myös paljon virheitä. Ratojen suunnittelu on suhteellisen onnistunutta, ja useimmat radat ovat todella pitkiä. Valitettavasti jo ennestään pieneen joukkoon mahtuu mukaan myös muutama todella lyhyt ja turha rata, joita ei jaksa kovinkaan montaa kertaa pelata.

MX vs ATV Alivesta jää kokonaisuutena hiukan keskeneräinen maku, sillä se tuntuu viimeistelemättömältä lähes jokaisella osa-alueella. Tämä on hiukan harmittavaa, sillä pienellä viilauksella, kunnollisella yksinpelillä ja reilusti isommalla määrällä sisältöä pelistä olisi voinut tulla kohtuullisen hyvä paketti. Nyt se tuntuu lähinnä ylihintaiselta ladattavalta peliltä.

4/10
Lisää luettavaa