Tiesitkö että Microsoft Flight Simulator on yksi pelihistorian pitkäikäisimmistä pelisarjoista? Sublogic-studion kehittämä Microsoft Flight Simulator 1.0 julkaistiin jo vuonna 1982, eli lentosimulaattorien sarjalle tuli viime vuonna ikää jo 40 vuotta. Juhlan kunniaksi nykyinen kehittäjä Asobo Studio on julkaissut melko massiivisen sisältöpäivityksen uusimpaan Microsoft Flight Simulatoriin.
Simulaattorisarjan pitkä historia on juhlavuosipäivityksen keskiössä, sillä valtaosa sen annista tekee tavalla tai toisella kunniaa sarjan aiemmille osille. Mukana ovat esimerkiksi simulaattorin perinteisenä oletuslentokenttänä toiminut Meigs Field, joka purettiin tosimaailmassa jo vuonna 2003, sekä joukko Flight Simulator X:stä ja Flight Simulator 2004:stä lainattuja tehtäviä.
Sarjan historian lisäksi vuosijuhlapäivitys nostaa esiin maineikkaita lentokoneita lentämisen historiasta. Pelissä on esimerkiksi mahdollista toistaa tiettävästi maailman historian ensimmäinen moottoroitu lento Wrightin veljesten lentokoneella. Wright Flyer ei tosin ole lentokokemuksena kummoinen ja kananlennon realismia on hankalaa arvioida, mutta kyseessä on kieltämättä hauska kuriositeetti.
Tarjolla on myös muita historiallisia koneita. Lento-osaamistaan ja kestävyyttään voi koetella Spirit of St. Louisin puikoissa. Charles Lindberghin historiallisen lentomatkan New Yorkista Pariisiin toistaminen on mielenkiintoinen kokemus koneella, jonka ohjaksissa ei näe lainkaan eteenpäin.
Mukana on myös kauan maailman suurimman siipien kärkivälin kunniaa kantanut Hughes H-4 Hercules, joka ei todellisuudessa lentänyt koskaan muutamaa kymmentä metriä korkeammalla. Konetta ei ymmärrettävästi ole mallinnettu äärimmäisen yksityiskohtaisesti, mutta jättiläinen on ainakin persoonallinen lentokokemus.
40-vuotisjuhlapäivitys laajentaa simulaatiota myös uusille urille. Microsoft Flight Simulatorin kauppapaikalla on jo aikaisemmin ollut tarjolla helikoptereita, mutta päivitys tuo ensimmäiset kaksi virallisesti tuettua helikopteria sekä purjelentokonetta. Molemmat vaihtoehdot tarjoavat uudenlaisia ja kiinnostavia lentokokemuksia perinteisempiin lentokoneisiin verrattuna. Uusille lentovekottimille on myös räätälöityjä aktiviteetteja ja opetustehtäviä, jotka paneutuvat niin helikopterien perusmekanismeihin kuin lämpimiä ilmavirtauksia hyödyntävien purjekoneiden sielunelämään.
Vakavahenkisempää simulaatiota kaipaaville tarjolla on niin kutsuttua study level -osastoa edustava Airbus A310. IniBuildsin kehittämä laajarunkoinen suihkukone jäljittelee tosielämän esikuvaansa, eli lentokoneen järjestelmät ja lentomalli ovat mallinnettu äärimmäisen todentuntuisesti. Matkustajalentokoneen lentäminen vaatii luonnollisesti paneutumista koneen järjestelmiin, mutta kohtuullisella panostuksella yksityiskohtainen simulaatio tarjoaa hienon kokemuksen lyömättömällä hinnalla.
Lentosimulaattoriharrastajat ovat tottuneet varsin kovaan hinnoitteluun. Sisällön määrän perusteella juhlapäivityksen voisi olettaa maksavan maltaita. Pelkästään päivitykseen sisältyvän Airbus A310:n tasoiset lentokoneet olisivat normaalisti varustettu 70-80 euron hintalapulla, mutta Microsoft ja Asobo Studio tarjoavat toistakymmentä konetta sekä muun sisällön ilmaiseksi Microsoft Flight Simulatorin omistajille ja Game Pass -tilaajille. Simulaattorin aiemman sisällön tapaan myös uusien lisäysten laatu on paikoin vaihteleva, mutta keskeiset uudistukset on toteutettu hienosti. Kyseessä on siis kunnioitettava kapteeninhatunnosto 40-vuotiaalle sarjalle.