Vaivaako wipeoutittomuus?
Kolme vuotta vanhan Wii U:n pelikatalogista puuttuu fanien harmiksi edelleen liuta nimekkäitä pelisarjoja, joista kaivatuimpia lienee futuristisen kilpa-ajon pioneerisarja F-Zero. Teräväpiirtoajan huippuvauhdikkaan kisailun tarpeeseen löytyy vihdoinkin lääke, sillä Nintendo eShopiin julkaistiin vastikään peli nimeltä FAST Racing Neo.
Vaikka FAST Racing Neo ei olekaan missään nimessä suora jäljitelmä F-Zerosta, on peleissä runsaasti yhteneväisyyksiä vauhdin välittymisen, yleisen pelituntuman ja pelaajalta vaadittavien salamannopeiden refleksien muodossa. Ulkoasunsa puolesta uutukaiseen on taas otettu selkeästi eniten vaikutteita Wipeouteista eli siitä toisesta futuristisen kaahailun merkkipaalusta. Wipeout-pelien tyyliin FAST Racing Neossakin virtaviivaiset ja värikkäät kulkupelit liikkuvat radoilla sukkelasti kuin ohjukset, maisemat ovat komeita ja taustalla pauhaava musiikki on sitä tuttua tunnelmallista konemusiikkia ja bassot kaakossa kuunneltavaa teknosäksätystä.
Toisin kuin Wipeouteissa, FAST Racing Neossa ei paukutella vastustajia lasereilla tai ohjuksilla. Kyseessä on puhdas ja sen verran loistavasti tasapainotettu kilpa-ajopeli, ettei kättä pidempää edes kaipaa. Toiminta on yksinkertaisesti niin menevää ja tiukkaa aina kalkkiviivoille asti, ettei pelaajan äärimmilleen haastettu havainnointikyky kykene edes suorittamaan ammuskelun kaltaisia ylimääräisiä toimenpiteitä.
”Kyseessä on puhdas ja sen verran loistavasti tasapainotettu kilpa-ajopeli, ettei kättä pidempää edes kaipaa.”
Uutukaisen näkyvin uudistus edeltäjiensä vakiintuneeseen kilpa-ajokaavaan on ”phasing” eli kahteen eriväriseen ”vaiheeseen” perustuva boostausmekaniikka. Joko oranssia tai sinistä moottorivaihetta käyttävä kuski saa samanvärisiltä alustoilta tuntuvan kiihtyvyyslisän kilpuriinsa. Väärän värin valinnasta puolestaan rangaistaan akuutilla vauhdin katoamisella.
FAST Racing Neo tarjoaa pelaajalle 16 kilparadan kirjavan kattauksen tunnelmaltaan vaihtelevissa ympäristöissä. Seasta löytyy kolkkoja avaruuskenttiä, niin trooppisia kuin jäisiäkin kulkuväyliä ja yllin kyllin futuristisia kaupunkimiljöitä. Radoille on lisätty aiheeseen sopivia esteitä muun muassa jättimäisten robottien, jäävallien tai tulipatsaiden muodossa. Eri radoilla käytävät kisat on jaettu eritasoisiin kilpaliigoihin, joiden puitteissa edetään eteenpäin kolmen parhaan joukkoon sijoittumalla. Alun hitaista kisoista päästään lopuksi todellisiin refleksitesteihin, joissa pienimmätkin virheet voivat merkitä palkintosijojen lipumista ulottumattomiin.
Käytännössä opetusosiona toimiva yksinpeli sekä aikarajaa vastaan kisattava Time Attack -tila takaavat haastetta viikon tai parin iltapuhteeksi, kunnes kaikki eri kulkupelit ja erillisen haastetilan kentät on avattu pelattaviksi kokonaisuudessaan. Tämä nimensä mukaisesti vain kovimmille ajoratojen sankareille suunnattu Hero-tila tekee aiemmin läpäistyistä kentistä omia remixejään, joissa pelaajan on tultava aina ensimmäisenä maaliin, ja tuttujen ratojen kaavaa on muutettu haastavammaksi esimerkiksi kulkusuunnan osalta.
Verkkomoninpeli toimi arvosteluhetkellä ilman sen suurempia ongelmia. Pienenä puutteena maksimissaan kahdeksan hengen kisojen tyhjinä odottavia paikkoja ei täytetä tekoälykuskeilla, vaikka odotus venyisikin välillä useisiin minuutteihin. Lagia tai muuta millintarkkaa ajoa haittaavia ilmiöitä ei havaittu useana eri iltana testatun verkkokisailun aikana.
9/10
FAST Racing Neossa yhdistyvät erinomaisella tavalla huumaava vauhti, räjähtävä kiihtyvyys, tarkasti mallinnettu fysiikka ja ennen kaikkea todella tarkka ohjaus.
Markus Heino