Elden Ring -arvostelu on julkaistu alkujaan Pelaaja-lehden maaliskuun numerossa 231. Tuoreimpien arvostelujen tasalla pysyt tilaamalla lehden täältä!

Kuolen, siis olen

Suloinen pupuhyppely Kuri Kuri Mix oli ensimmäinen peli, johon muistan tutustuneeni japanilaiskehittäjä FromSoftwarelta. Se oli omalaatuinen ja pieni yhteistyöseikkailu, joka sai PlayStation 2:lle ilmestyttyään kelvollisen vastaanoton mutta vaipui unohduksiin nopeasti ja ymmärrettävästi. 80-luvulla tuottavuusohjelmistojen kehittäjänä alkunsa saanut pelitalo on aina ollut eräänlainen oman tiensä kulkija, joka ei ole edes kosiskellut suurta yleisöä luomuksillaan.

Tässä sitä nyt kuitenkin ollaan. FromSoftwaren uusin teos Elden Ring on ollut yksi lähihistorian odotetuimpia pelejä, kiitos Demon’s Soulsin ja sen seuraajien tasaisesti keräämien kehujen. Pientä apua on toki saatu Tulen ja jään laulu -kirjailija George R. R. Martinin maailmansuunnittelusta, mutta selvää on, että peliä on odotettu ennen kaikkea FromSoftwaren itsensä takia. Innokkuus palkitaan, sillä kyseessä on jälleen kiehtova toimintaroolipeli.

Elden Ring on peittelemättä jälleen yksi jatkaja Demon’s Soulsin aloittamalle sukuhaaralle. Sekiro: Shadows Die Twicen astetta omintakeisemmasta ninjailutoiminnasta on palattu moniin Dark Souls III:sta tuttuihin perusteisiin jopa siinä määrin, että ensimetrit ovat pelillisesti melkein identtisiä vuoden 2016 pelin kanssa. Näkyvimpiä muutoksia edustavat hyppynappi ja hiippailumahdollisuus, jotka jäävät opetusalueilla vielä lähinnä kuriositeetiksi.

Elden Ring -arvostelu

Pian astuu kuitenkin näyttämölle Elden Ringin suurin erikoisuus, sillä kyseessä on avoimen maailman peli – ja vielä varsin omintakeinen sellainen. Kaiken keskiössä on edelleen Soulseille tyypillinen raskas mutta tarkka toiminta, mutta nyt se on saanut rinnalleen erikoisuuksia, joita avarampi ympäristösuunnittelu tuo mukanaan.

Uudentasoinen vapaus korostuu heti kättelyssä. The Lands Betweeniksi kutsutun maailman avautuessa pelaajaa viitotaan hienovaraisesti kohti ensimmäistä isompaa pääkohdetta, mutta matka sen luokse on käytännössä matkailijasta itsestään kiinni. Suuri lohko pelin koko kartasta on jo alusta alkaen auki, ja se houkuttelee tutustumaan antimiinsa tarjoamalla monia vapaaehtoisia luolastoja ja sivutehtäviä sekä niihin liittyviä pomotaistoja ja aarteita.

Vapauden ansiosta yleisluonne on edeltäjiin verrattuna rento ja kannustava. Tuttu kuoleman uhka ei kuitenkaan ole kadonnut minnekään, sillä jo alusta alkaen Elden Ring tykkää pitää pelaajansa varpaillaan milloin milläkin yllätyskohtaamisilla. Hankalan tilanteen edessä myyttisen Elden Ringin voimaa tavoittelevat seikkailijat voivat kääntyä vaihtoehtoisten tavoitteiden puoleen ja löytää niiden kautta uutta vauhtia haastavampien hetkien ylittämiseen.

Ylipäänsä The Lands Betweenin tutkiminen on puoleensavetävää puuhaa. FromSoftwaren peleille tuttu melankolia ja yksinäisyys ovat edelleen läsnä mutta hieman eri tavalla kuin aiemmin. Aava ja yksityiskohtainen pelialue yhdistettynä Souls-peleistä tuttuun maanläheiseen pelattavuuteen alleviivaa tunnetta siitä, miten mitätön otus pelaaja on tätä ympäröivässä maailmassa. Se tuo merkitystä horisontissa siintävien linnojen ja muiden maamerkkien valloittamiseen, sillä jo pelkkä läsnäolemisen tunnelma on vahva pelin vaihtelevissa ympäristöissä.

Elden Ring -arvostelu

Toiminnan osalta yhdeksi keskeisimmistä uudistuksista osoittautuu Sekirolta peritty hiippailumahdollisuus. Mistään monimutkaisesta lisäyksestä ei ole kyse, sillä pelihahmo painuu kyyryyn sauvaa painamalla ja on hankalammin vihollisten havaittavissa varsinkin puskiin kätkeytyessään. Se tekee vihollisten väijyttämisestä toimivan selviytymiskeinon varsinkin avoimilla alueilla ja vie Souls-tyylin taistelemista monipuolisempaan ja lähestyttävämpään suuntaan.

Taisteluissa ovat apuna myös kutsuttavissa olevat henkihahmot ja Ashes of War -järjestelmä. Jälkimmäinen toimii jatkeena Dark Souls III:n asekohtaisille taidoille, sillä perusaseita voi mukauttaa nyt oman maun mukaisiksi asentamalla niihin mieltymyksiään vastaavia kykyjä. Henkiolennot ovat vuorostaan manaa syöviä tekoälyapureita, jotka erikoisuuksistaan riippuen voivat toimia esimerkiksi vahinkoa tekevinä taistelutovereina tai vihollisia harhauttavina hämääjinä.

Oma erityinen lukunsa on vielä aaveratsu Torrent. Tovin pelaamisen jälkeen avautuva kumppani toimii ennen kaikkea keinona matkustaa juohevasti paikasta toiseen ja hallita maailman korkeuseroja. Ratsailla pääsee taistelemaankin, mutta ennen kaikkea Torrent auttaa ymmärtämään, että taistelujen valikoiminen ja vaarojen ajoittainen pakeneminen on usein täysin hyväksyttyä. The Lands Between ei ole paikka, jossa kaikkea tarvitsisi tai kuuluisikaan tehdä järjestelmällisesti heti kerralla. Innostavinta on säilyttää uteliaisuutensa sitä kohtaan, millaisia löytöjä on piilotettu seuraavan nurkan taakse.

Elden Ring -arvostelu

Viime kädessä toiminnan kulkua määrittelevät pelaajan asetyyppivalinnat ja se, kuinka kotonaan tämä on väistelyn, taikomisen ja kilpien käytön kanssa. Taistelun perusteiden hallitseminen on vieläkin oleellisin avain menestykseen, sillä joustavammasta yleisrakenteesta huolimatta myös Elden Ring koettelee pelaajiensa kykyjä ja kärsivällisyyttä. Esimerkiksi tarinan kannalta oleelliset pääluolastot muistuttavat Souls-peleistä tuttuja tiivisrakenteisia alueita, jotka pakottavat ylittämään itsensä rajatummissa olosuhteissa. Kuolema on yleinen näky, mutta siksi vaikeuksien selättäminen on yhä niin maukasta.

FromSoftwaren hyppäys avoimeen maailmaan ei ole sujunut aivan rönsyilemättä. Elden Ringin sisältömäärä hurmaa, mutta sivutehtävien rinnalla tarjottavat pienemmät ekstraluolastot eivät jaksa vetää puoleensa koko seikkailun pituudelta. Niissä on paikoin luoviakin pulmatilanteita, mutta ne maistuvat lattealta lisätäytteeltä muuten kiehtovassa kokonaisuudessa palkintojen ja nopeasti lässähtävien kepeiden pomotaistelujen takia.

Elden Ring on monin paikoin tuttu teos uuteen kuosiin sovitettuna. Vanhoilla Souls-opeilla miekka heiluu jo alkumetreillä kuin ammattilaisella ikään, mutta toisaalta maailman tuoreen rakenteen ansiosta kokemukseen eläytyy erilaisella tavalla. Kyseessä on juostavin, rohkaisevin ja lähestyttävin FromSoftwaren toimintaroolipeli tähän asti, mutta omien rajojensa kohtaaminen on edelleen keskeinen osa kokemusta.

9/10
KehittäjäFromSoftware
JulkaisijaBandai Namco
PeligenretRoolipeli
Pegi-ikärajatK-16
Pegi-merkinnätVäkivalta