Pelinkehityksen aloittaminen ei ole koskaan ollut näin helppoa

Pelien kehittäminen on hauskaa mutta ei hirveän helppoa puuhaa. Vaikka työkalut ovat viimeisten kymmenen vuoden aikana kehittyneet valtavan paljon käyttäjäystävällisemmiksi ja esimerkiksi pelilogiikan toteuttaminen ilman koodaamista on nykyään mahdollista, kynnys on silti kohtalaisen korkea.

Brittiläinen MediaMolecule lupasi valtavan paljon, kun se jo vuosia sitten vannoi Dreamsin olevan ratkaisu ongelmaan ja tuovan pelinkehityksen vihdoin kaikkien ulottuville. En uskonut väitteitä aivan täysin, mutta niin vain jouduin yllättymään. Se toimii juuri niin hyvin kuin luvattiinkin.

Dreams on MediaMoleculen vuosia kestäneen tee-se-itse-pelien äärimmäisen kunnianhimoinen huipentuma. Se on kokoelma työkaluja, joilla voi itse tehdä 3D-malleja, ääntä, musiikkia, kuvia, pelilogiikkaa ja kaikkea muuta mahdollista. Lisäksi se on kaikille pelin ostaneille avoin levityskanava, jossa kaikkien ideat ja teokset leijailevat vapaasti.

Työkalut ovat todella monipuolisia ja kattavia, mistä todisteena MediaMolecule on kehittänyt kaiken Dreamsin pelillisen sisällön niiden samojen työkalujen avulla. Pelin käynnistämisen jälkeen Dreams suosittelee sukeltamaan ensin unisurffauksen maailmaan eli kokemaan muiden tekemiä teoksia. Aivan ensimmäiseksi kokemukseksi tarjotaan MediaMoleculen itse tekemää, reilun kahden tunnin mittaista tarinaa, jossa itsetuntonsa kadottanut jazzbasisti seikkailee unten mailla.

Rehellisesti sanoen olin jazz-unen jälkeen aivan ällikällä lyöty, sillä se todellakin esittelee Dreamsin monipuolisia mahdollisuuksia todella laajalti. Peli vaihtelee sujuvasti toimintakohtausten, tasohyppelyn, pitkien animoitujen kohtausten ja perinteisen seikkailupelin välillä. Jouduin vähän väliä muistuttamaan itseäni siitä, että tämä kaikki on todellakin tehty Dreamsilla.

Unigalleriassa on tarjolla satoja erilaisia kokemuksia laidasta laitaan. Sen selailu todistaa, että kyseessä todella on monipuolinen ja tehokas kehitysympäristö, jonka avulla pystyy tekemään miltei mitä tahansa.

dreams1

Unisepän ammatista haaveilevien kannattaa panostaa aikaa pelin kattavien ja pitkien opetusosuuksien läpikäymiseen, sillä vaikka kaikkien läpikäymiseen menee yli viisi tuntia aikaa, ne tulevat todellakin tarpeeseen. Jokaisella osa-alueella on omat tutoriaalinsa, jotka opettavat kaiken käyttöliittymästä lähtien. Ne johdattavat pelaajaa kädestä pitäen esimerkiksi pelilogiikan toteutuksen läpi näyttämällä askel kerrallaan, miten tehdään vaikkapa yksinkertainen tasohyppelypeli tai nappeja, jotka avaavat ovia.

Dreams on puhtaasti visuaalinen työkalu, joten koodia ei tarvitse kirjoittaa käsin, mutta sen tarjoamat palaset ovat sen verran monipuolisia, että niitä yhdistelemällä saa tehtyä kaiken tarvitsemansa. Todella mainiona oivalluksena tutoriaalien jälkeen on tarjolla MediaMoleculen työntekijöiden tekemiä masterclass-tutoriaaleja, joissa perehdytään esimerkiksi toimivan kenttäsuunnittelun teoriaan tai puhutaan pitkään siitä, miten hyvä pelisuunnittelu ja vahva taiteellinen ilme tukevat toisiaan.

Oikeastaan ainoa ongelma on työkalujen käytettävyys, sillä Dreamsia käytetään joko DualShock-ohjaimella tai Move-kapuloilla. Nostan MediaMoleculelle hattua siitä, että käyttöliittymän suunnitteluun on selvästi panostettu valtavasti vaivaa ja aikaa, mutta homma ei ole silti onnistunut aivan täydellisesti.

Olen vaikuttunut esimerkiksi siitä, että Dreamsiin on saatu tungettua mukaan täysimittainen ja monipuolinen 3D-mallinnusmoduuli. Siinä 3D-malleja kasataan ikään kuin savesta yhdistelemällä erilaisia kolmiulotteisia perusmuotoja ja veistämällä malleja niiden avulla. Toisaalta ainakin itse huomasin enimmäkseen kiroilevani yrittäessäni DualShock 4:n liikkeentunnistuksen avulla tähdätä palasia paikalleen – samalla niitä pyöritellen ja useita eri nappeja painellen.

Rehellisyyden nimissä on todettava, että tässä tapauksessa ongelma sijaitsee ehkä ohjaimen ja sohvan välissä, sillä unigalleriaa selailemalla voi löytää jos jonkinlaisia hämmentävän komeita ja yksityiskohtaisia 3D-malleja, jotka on kaikki tehty samoilla työkaluilla. Tässä piilee myös Dreamsin todellinen huikeuden huipentuma, sillä kaikki hämmentävän komeat ja yksityiskohtaiset 3D-mallit ovat kaikkien käytettävissä.

dreams2

Dreamsin unigalleria on pelinkehityksessä paras idea miesmuistiin. Kaikki sen avulla tehty on automaattisesti ja vapaasti kaikkien kokeiltavissa ja käytettävissä, olipa kyseessä sitten jonkun mikrofonilla nauhoittama puhepätkä tai täysimittainen peli.

Otetaan esimerkki. Haluan tehdä yksinkertaisen softalelun, jossa hakataan rumpuja, mutta en todellakaan pysty tekemään itse edes säällisen hyviä 3D-malleja rummuista tai rumpalista. Ei hätää, sillä voin etsiä unigalleriasta teoksia, jotka sisältävät rumpuja tai rumpaleita. Voin napata sieltä haluamani 3D-mallit vapaasti omaan teokseeni ja myös muokata niitä mieleni mukaan. Kun lopulta julkaisen teokseni, Dreams näyttää automaattisesti kaikille kokeilijoille, kuka käyttämäni 3D-mallit alun perin teki.

Idea on aivan mahtava. Paras tapa oppia pelinkehitystä on leikkiä esimerkeillä, tehdä niihin muutoksia ja lisäyksiä ja katsoa, miten ne vaikuttavat lopputulokseen. Näin oppii tehokkaasti uusia asioita mutta saa myös uusia ideoita nähdessään, miten muut ovat ratkaisseet erilaisia ongelmia. Dreams tekee tästä prosessista helpompaa kuin koskaan aiemmin, sillä koko projektin ideana on kasvattaa jatkuvasti tätä valmiiden pelien ja resurssien valikoimaa, jota itse kukin voi räplätä mielensä kyllyydestä.

Luomisesta kiinnostuneelle Dreams on siis napakymppi, enkä voi suositella sitä tarpeeksi lämpimästi kaikille, jotka ovat halunneet kokeilla pelinkehitystä tai vain tykkäävät leikkiä luovilla työkaluilla. Mutta entä jos haluaa puhtaasti pelata? Silloin liikutaan sumeammilla vesillä. Sisältöä on kyllä valtavasti, mutta suuri osa siitä näyttää ja tuntuu juuri siltä mitä se onkin eli amatöörien harrasteprojekteilta, joita ei ole aina hirveästi viimeistelty.

Toisaalta helmiäkin on jo nyt joukossa sen verran, että unigalleriassa voi viettää helposti tuntikausia löytäen koko ajan jotain uutta ja ihmeellistä. Enkä voi korostaa tätä tarpeeksi: kun inspiraatio iskee ja tekee mieli kokeilla luovien siipiensä levittelyä, Dreams tekee puuhasta niin helppoa kuin se vain voi olla. Uskalla siis unelmoida!

10/10
KehittäjäMedia Molecule
JulkaisijaMedia Molecule
JulkaisualustatSony PlayStation 4
Pegi-ikärajatK-12
Pegi-merkinnätKiroilu, Väkivalta