Käymme yhdessä ain’
Falcomin Ys-sarja on ollut olemassa 80-luvulta lähtien, ja kuuluu Japanin vanhimpien toimintaroolipelisarjojen joukkoon. Sarja nauttii yhä lähinnä kulttisuosiosta, mutta asia on viime vuosina alkanut hieman muuttua. Sarjan uusin osa Ys X: Nordics pistää taistelujärjestelmän uusiksi ja tuo sarjaan ensimmäistä kertaa avoimemman maailman tutkimisen.
Osta YS X: Nordics VPD-pelikaupasta!
Peli sijoittuu punahiuksisen Adolin seikkailu- uran alkuvaiheille, heti kahden alkuperäisen Ys’n jälkeen. Adol saapuu Obelian merenlahdelle ja joutuu heti viikinkipiraattien hyökkäyksen kohteeksi. Jostain syystä Adol ja piraattien prinsessa Karja sitoutuvat yhteen maagisella ketjulla, ja kaksikon on pakko tehdä yhteistyötä selviytyäkseen. Samaan aikaan merenlahdelle ilmaantuu myös griegr-hirviöitä, jotka vain Adol ja Karja voivat kukistaa. Mistä hirviöt tulevat, ja liittyvätkö ne jotenkin taikaketjuun?
Ys-sarjaa ei varsinaisesti tunneta monimutkaisista tarinoistaan, mutta Nordicsia ei ainakaan voi yrityksen puutteesta moittia. Juoni on loppujen lopuksi ihan mukiinmenevä, koska Adolilla ja Karjalla on hyvä keskeinen kemia. Toki pääpuitteetkin käyvät ihan kiintoisiksi, kunhan hidastempoisesta alusta päästään eteenpäin. Peliä keskeytellään jatkuvasti välinäytöksillä, ja keskeisiä järjestelmiä pihdataan turhan pitkään, minkä vuoksi kestää liian kauan ennen kuin peli pääsee kunnolla alkamaan. Pahempaakin on nähty, mutta näin laahaava alku on sarjalle ennenkuulumatonta.
Ys’t ovat perinteisesti olleet rakenteeltaan aika lineaarisia, mutta Nordics on toista maata. Alkuosion jälkeen Adol ja Karja saavat käyttöönsä laivan, jolla merenlahtea voi tutkia vapaasti. Meritaistelujakin löytyy, ja ne tuovat mieleen vanhempien Assassin’s Creedien laivataistelut – joskin astetta kevyempinä. Seilaaminen on aluksi tylsää, sillä paatti liikkuu hitaasti, eikä vierailtavia paikkoja ole kovin montaa. Asia kuitenkin korjaantuu pelin edetessä, kun maailmaa pääsee tutkimaan kunnolla ja sivutehtäviä aukeaa siellä täällä.
Osta YS X: Nordics VPD-pelikaupasta!
Pääosa pelistä vietetään tietysti jalkaisin saaria ja niiden luolastoja tutkien. Ys’t tunnetaan nopeatempoisista taistelujärjestelmistään, eikä Nordics ole poikkeus. Pelaaja voi vaihdella vapaasti kummankin hahmon väliltä ja halutessaan linkittyä yhteishyökkäyksiin. Peli painottaa erityisesti vihollisiskujen torjuntoja, mikä linkittyessä tapahtuu automaattisesti. Mitä enemmän torjuu, sitä enemmän vahinkoa saa aikaiseksi. Ennemmin tai myöhemmin suojaus kuitenkin pettää, joten pelaajan täytyy harkita tarkoin, milloin käyttää sitä. Kummaltakin hahmolta löytyvät tietysti myös erikoistekniikat, joita voi yhdistellä pitkiksi ja komeiksi komboiksi hahmoa strategisesti vaihtelemalla.
Järjestelmä ei ole pelisarjan paras, sillä vaikka Adolin ja Karjan taistelutyylejä voi muokata haluamaansa suuntaan asettamalla mana-siemeniä kykypuuhun, tuntuu kummallakin hahmolla pelaaminen turhan samanlaiselta. Edellisissä peleissä oli useita pelattavia hahmoja, jotka kaikki erosivat toisistaan paljon enemmän. Kunhan käyttöön saa enemmän erikoiskykyjä ja päivityksiä, järjestelmästä kehkeytyy onneksi kyllä varsin mielenkiintoinen, nopeatempoinen ja monipuolinen. Mekaanisesti kokonaisuus korostaakin lopulta toimivasti metodisempaa lähestymistä ja rankaisee rämpyttelystä. Varsinkin korkeammilla vaikeusasteilla siitä riittää iloa koko pelin keston ajaksi.
Pelattavaa Ys X: Nordicsissa riittää noin 40 tunnin edestä, eli tehtävää löytyy runsaasti. Kunhan selviää hitaasta alusta, pelistä kuoriutuu paitsi yksi sarjansa parhaista osista, myös erinomainen paikka hypätä sarjan kyytiin.
Petri Pohjonen
Tilaa Pelaaja-lehden tulevat numerot täältä!
Tutustu Pelaajan arvosteluarkistoon täältä.