Jumalallinen käännöstyö
Sony on siirtänyt kelvollisen määrän aiempia konsoliyksinoikeuksiaan pc-pelaajien iloksi, mutta käännösten laatu on ollut hieman aaltoilevaa. Pelitietokoneille ominainen optimointi on toki hankalampaa kuin kiinteän konsolikokoonpanon kanssa, mutta PlayStationeilla laadukkuuden huipentumina tunnetut pelit sietäisi saada vähintään yhtä nätteinä ja toimivina pc-väen hyppysiin. Ainakin siis, jos tahtoo voittaa puolelleen faneja tunnetusti jääräpäisistä tietokoneharrastajista.
Osta God of War Ragnarök VPD-pelikaupasta!
God of War Ragnarök on jälleen osoitus siitä, että Sony ja sen alihankkijana toimiva Jetpack Entertainment pystyvät tuottamaan laadukkaita pc-versioita, joskaan aivan puhtaita papereita ei tälläkään kertaa anneta. On merkillepantava tosiasia, ettei edes RTX 4090:llä varusteltu tehokone pysty aivan kaikkeen mihin verraten maltillisia hevosvoimia esittelevä PS5 kykenee. Olkoon tämä osoitus optimoinnin voimasta.
Huomioin tässä arvostelussa pc-version eroja, niin hyvässä ja pahassa, samalla 43-tuumaisella LG:n CX-näytöllä Quality-grafiikkatilassa rullaavan PS5-version kanssa. Kyseessä on lukitsemattomalla ruudunpäivityksellä viritelty grafiikkatila, jonka päivitysnopeus on melko tasainen noin 40 ruutua sekunnissa. VRR:ää tukevan television ansiosta toiminta on varsin sulavaa, mutta se ei ole kuitenkaan kiveen hakattu tasainen 60 ruutua sekunnissa, jota pidetään pc-pelaamisen perustasona – ja johon vertailuun osallistuva tehokas peli-pc kykenee oletuksena vaivatta grafiikka-asetukset tapissa.
Selkeitä eroja näkyy ruudunpäivityksen lisäksi kuvan yleisessä terävyydessä. PS5:n kuva on Qualitylläkin aavistuksen pehmeää, mitä ei aina huomaa ilman rinta rinnan tehtävää vertailua. Kratoksen panssarin ja selässä keikkuvan kirveen yksityiskohdat ovat veistetymmän ja kolmiulotteisemman näköisiä. Hahmomallit kautta linjan nauttivat terävämmistä piirteistä, jotka korostuvat pelin lukuisissa välianimaatioissa.
Osta God of War Ragnarök VPD-pelikaupasta!
Vertailussa löytyi myös yllätyksiä, sillä pc-käännöksestä tuntuu puuttuvan tiettyjä PS5-version hienovaraisempia efektejä. Pelin alkupuolen talvinen metsä peittyy osin hentoon usvaan, joka korostuu PS5:llä etäisyyden mukaan ja kaikkoaa puiden oksilta ja metsän poluilta Kratoksen liikkuessa lähemmäs. Utu on asetuksista huolimatta pc:llä käytännössä olematonta, eikä pelin muissakaan sumuisissa kohdissa juhlita. Samaa voi sanoa varsinkin sisätiloista löytyvien tiettyjen pintojen heijastuksista, jotka yksinkertaisesti puuttuvat pc-versiosta.
Ainoa varsinainen suorituskykyyn liittyvä miinus tuli vastaan The Realm Between Realms -ulottuvuudesta, jossa ruudunpäivitys töksähtelee täysin yllättäen muihin huomattavasti laajempiin pelialueisiin verrattuna. Puuttuvien efektien ja ruudunpäivityksen selittämättömien ongelmien luulisi kuitenkin olevan sovitettavissa tulevissa päivityksissä.
God of War Ragnarök on erinomainen seikkailupeli, joka on nyt tuotu entistä isomman yleisön eteen. Käännöstyön puolesta peli on kaikin puolin laadukas ja kokeilun arvoinen, mikäli Kratoksen ja Atreuksen edellinen seikkailukin maistui. On ilahduttavaa, että Ragnarök on näyttävä myös matalammillakin asetuksilla, minkä lisäksi Jetpack Interactive on tuonut uuteen versioon myös uusia pc-ominaisuuksia, kuten striimaajille tarkoitettuja custom-ilmoituksia ja tuen laajakuvamonitoreille.
Markus Heino
Tilaa Pelaaja-lehden tulevat numerot täältä!
Tutustu Pelaajan arvosteluarkistoon täältä.