Käytävä on lähes pimeä. Ainoa valo, on viimeisiään vetävä välkkyvä hehkulamppu. Tunnelma on kireä ja aavemainen. Astelen eteenpäin ase kohotettuna valmistautuakseni pahimpaan. Olen nähnyt matkan aikana jo monenlaisia, toinen toistaan pelottavampia hirviöitä, eikä turvassa olla vieläkään.

Kuljen käytävää pitkin askel askeleelta ja imen sisääni Puolan kommunistiaikojen estetiikkaa. Sitten kuulen sen – todellisen kuolonkorinan ja näen, kuinka juuri eteeni pölähtänyt hirviö sulautuu maassa makaavan ruumiin kanssa. Tästä ei hyvää seuraa…

Puolalaisen Bloober Teamin loppuvuoden suursatsaus, Cronos: The New Dawn, on kunnianhimoinen kolmannen persoonan selviytymiskauhupeli, joka sijoittuu kommunismin alaiseen 80-luvun Puolaan. Tyypillisiä selviytymiskauhuelementtejä ja uusia, mielenkiintoisia ideoita sekoitteleva seikkailu vaikuttaa ensimmäisten tuntiensa perusteella osuvan todellakin nappiin.

Pelin tunnelma on kolkko, eikä syyttää saa silkkaa itäeurooppalaista brutalismia, vaan myös iljettävien hirviöiden kansoittamaa maata. Pelin hirviöt ovat ehdottomasti sen mielenkiintoisinta antia, sillä Bloober on kehittänyt niiden ympärille täysin uudenlaisen mekaniikan – hirviöt pystyvät sulautumaan toisiinsa.

Sulautuminen on suoraan sanottuna karmivaa katsottavaa. Juju on siinä, että aiemmin kaadetut viholliset jäävät hillumaan kuolinpaikalleen ruumiin muodossa ja uudet vastaan tulevat örkit pystyvät halutessaan sitten fuusioitumaan rotiskojen kanssa. Sulautuminen voi tapahtua useampaan otteeseen ja sillä hirviöt muuttuvat fuusio fuusioilta voimakkaammiksi, voi pahimmassa tapauksessa edessä olla melkoinen painajainen.

Sulautumisen voi estää polttamalla ruumiita, mutta harmillisesti ainakin alkuun pelihahmo Travelerin varustukseen mahtuu vain yksi liekinheittimen lataus kerrallaan. Peli siis vaatii pientä taktikointia polttelun kanssa, mikä on toisaalta omiaan lisäämään ahdistavaa tunnelmaa.

Valtaosa pelin taisteluista tapahtuu tiukoissa tiloissa, joissa vihollisia syntyy tasaiseen tahtiin aaltoina. Peli jakelee ammuksia ja niiden valmistamiseen käytettäviä materiaaleja pääasiallisesti aika avokätisesti, pomotaisteluita lukuun ottamatta, eli tiukoistakin paikoista selviää yleensä ainakin melkein ehjänä. Luotien paljous ei kuitenkaan vähennä tilanteiden kuumottavuuskerrointa, sillä kunnon vahinkoa aiheuttaakseen tulee pelaajan latailla asettaan ennen sillä ampumista. Latauksen viemä aika nimittäin tarjoaa mörökölleille oivallisen hetken käydä kimppuun.

Tarinallisesti Cronos saattaa tuntua vähäeleiseltä, mutta syvemmälle uppoutuessa siitä paljastuu monenmoisia syitä. Päänarratiivi kulkee eteenpäin ensimmäisten tuntien aikana lähinnä keskustelujen voimin ja todellinen herkku onkin tarjolla tutkiskeleville pelaajille, jotka pääsevät lukemaan monenmoisia lippulappusia, joiden takaa paljastuu mielenkiintoisen karmivia ihmiskohtaloita.

Inspiraatiota peliin ja sen maisemiin on haettu Bloober Teamin kotikonnuilta Krakovasta ja erityisesti Nowa Hutan kaupunginosasta, joka rakennettiin aikoinaan kommunistisen rakennustyylin kruununjalokiveksi. Miljööt ovat sopivan kolkkoja ja istuvatkin kauhupeliin kuin nenä päähän.

Tarkkaa julkaisupäivää Cronos: The New Dawn ei ole vielä saanut, mutta nykytiedon valossa se ilmestyy tänä syksynä PlayStation 5:lle, Xbox Series -konsoleille sekä pc:lle. Pelin ikäraja on PEGI 16.

Lisää Cronos: The New Dawnista voit lukea täältä, sillä pääsimme haastattelemaan pelin keskeisiä kehittäjiä peliin ja sen taustoihin liittyen.

YouTube video