Pelaaja matkasi viime viikolla Lontooseen tapaamaan Call of Duty: Black Ops 6 -pelin näyttelijöitä ja kehittäjiä. Näyttävä tapahtuma toi eurooppalaiset mediat saman katon alle nauttimaan pelin moninpelistä ja monenmoisista paneeleista peliin liittyen.

Pääsimme haastattelemaan niin pelin näyttelijöitä kuin kehittäjiä. Tässä artikkelissa keskustelemme pelin kampanjan päätuottajan Natalie Pohorskin ja Call of Dutyn kommunikaatiojohtajan Stephanie Snowdenin kanssa tällä viikolla ilmestyvästä pelistä ja erityisesti sen intensiivisestä kampanjasta.

Black Ops Cold War muistetaan erityisesti sen ikonisesta ja laadukkaasta kampanjatilasta, joten tuntuu luonnolliselta aloittaa haastattelu kysymällä, että mitä siitä opittiin ja miten jatko-osa rakentaa tuon tarinan päälle.

– Kaikki alkaa tietysti hahmoista. Meillä on Russell Adler, joka esiteltiin Cold Warissa ja Frank Woods, joka on ollut mukana alusta alkaen. Tiesimme heti, että halusimme viedä noita kahta eteenpäin. Yksi asia, joka meillä jäi erityisesti mieleen Cold Warista, oli sen turvatalosysteemi, josta pidimme kovasti ja jota halusimme laajentaa. Joten panostimme myös siihen, kehittäjät kertovat.

– Toinen juttu samassa hengessä on tiimin matkat ympäri maailma. Haluamme sitoa hahmoja ja paikkoja hieman aiempiin peleihin. Lisäksi puhuimme paljon Break on Throughsta, joka on – kysyit sitten sisäisiltä testaajiltamme tai muilta pelaajilta – yksi Cold Warin muistettavimpia kampanjatehtäviä. Kun aloimme kehittämään tätä kampanjaa, mietimme, että miten saamme kehitettyä tuollaisia hetkiä ja kuinka voimme olla yhtä kovia kuin Call of Dutyn aikaisemmat ikoniset tehtävät, he jatkavat.

Stephanie Snowden, Senior Director Studio Communications, Call of Duty Studios

Muistettavia hetkiä on ehdottomasti luvassa, jos kehittäjiä on uskominen. Snowden nostaa esiin erityisesti kampanjan hiippailuvetoisemmat kohdat.

– Esittelimme Gamescomissa Most Wanted -tehtävän, joka sijoittuu poliittiseen gaalaan. Pääsimme siinä todella syvälle ysärin estetiikkaan aina hiuksista pukuihin ja ikoniseen tekniikkaan. Käytimme paljon aikaa myös ympärillä oleskeleviin ihmisiin ja heidän välisiin keskusteluihinsa. Kirjoitimme nekin antaumuksella ja ne käsittelevät aikakaudelle ominaisia aiheita, joten niiden kuunteleminen voi osoittautua aika hauskaksi, Snowden kertoo.

Myös täysin uuden liikkuvuuden mahdollistama omnimovement-järjestelmä tulee vaikuttamaan kampanjan pelattavuuteen merkittävissä määrin. Kehittäjien mukaan systeemi on käytössä alusta alkaen ja mahdollistaa ”toimintaleffamaisia hetkiä”, jotka korostuvat kun kokemus on lineaarinen ja tarinavetoinen. He myös ymmärtävät, että uudenlaiseen mekaniikkaan tottuminen voi ottaa aikaa ja kampanjatilan olevan mainio tapa tutustua uusittuun liikkumiseen.

Fanisuosikki Russell Adler palaa Black Ops 6:ssa parrasvaloihin ja vaikka kyseessä onkin vielä varsin tuore hahmo, ovat kehittäjät fanien kanssa hyvin samoilla linjoilla tämän merkittävyydestä.

– Adler oli uusi hahmo Cold Warissa, mutta hän on jo nyt todella ikoninen. Hänen tarinaahan rakennettiin itse asiassa vielä kampanjankin ulkopuolella kausittaisessa sisällössä, mutta hänen tarinansa oli asia, johon halusimme pureutua kunnolla. Kehitystiimimme oli siis samoilla linjoilla fanien kanssa, he kertovat.

Natalie Pohorski, Lead Narrative Producer, Raven

Black Ops -sarjan perinteikkäät teemat nousevat entistä merkittävimmiksi Black Ops 6:n kampanjassa, kun todellinen uhka vaaniikin CIA:n sisällä, eikä niinkään ulkopuolella. Kehittäjät kertovat olevansa innoissaan uudesta suunnasta, joka korostaa tee se itse -meininkiä ja sarjalle ominaista paranoian tuntua. Harmaalla alueella kulkeminen ei toki ole Black Ops -joukoille uutta, mutta oman onnensa varaan jääminen on. Keneen voikaan todella luottaa? Onko pelaaja tosiaan tilanteessa yksin, vai onko Black Ops -tiimi tukena?

Päätämme haastattelun varsin relevanttiin ja polttavaan kysymykseen, nimittäin siihen, nähdäänkö Black Ops 6:ssa eeppisiä Helen Park -hetkiä? Niin ikään Cold Warissa esitelty brittiagentti valloitti pelaajakunnan sydämet ja toden totta tekee paluun myös Black Ops 6:ssa.

– Olemme todella innoissamme siitä, että Park on mukana. Hän on useasti äänessä puolustaakseen Black Ops -tiimiä kersantti Gladneylle – joka siis työskentelee tiimin kanssa. Hän toteaa aina, että ei, ei, nämä tyypit ovat kyllä ihan okei, mutta Adler nyt vaan on Adler! Luvassa on myös hauskoja hetkiä, kun Adler ja Park lähtevät muistelemaan menneitä, kehittäjäduo vastaa.

Call of Duty: Black Ops 6 ilmestyy 25. lokakuuta PlayStation 5:lle, PlayStation 4:lle, Xbox Series -konsoleille, Xbox Onelle ja pc:lle. Se on osa Game Pass Ultimate- ja Game Pass for PC -palveluiden valikoimaa heti julkaisussaan.

Lue myös aikaisempi haastattelumme pelin uusien näyttelijöiden kanssa täältä.