Xbox Live Arcadeen kesäkuussa suunnannut State of Decay jää tyystin ilman moninpeliä. Pelin työstänyt Undead Labs on tuonut keskustelufoorumeillaan ilmi, ettei moisen lisääminen tuotokseen yksinkertaisesti näytä kannattavalta ratkaisulta, vaikka toiveita ainakin yhteistyöpelaamisesta onkin etäisesti elätelty aina tähän viikkoon asti.

– Kyse ei ole vain teknologian lisäämisestä, vaan meidän pitäisi myös muovata pelin ydinjärjestelmiä useaa pelaajaa varten ja lisätä sitten uutta sisältöä, joka on suunniteltu pelattavaksi yhdessä, State of Decayn vastaava tuottaja Jeff Strain valotti.

– On helppoa kuvitella, miten tämä kaikki hoidettaisiin – kuten monet ovat sanoneet, peli käytännössä huutaa moninpeliä – mutta jälkeenpäin lisättynä kyseisen kokemuksen lisääminen kestäisi aina ensi vuoteen. Se estäisi meitä tarjoamasta muunlaista tukea pelille, kuten päivityksiä ja lisäsisältöä.

Undead Labs pudotti yhteistyöpelaamiseen alkujaan tyystin pois pelistä noin vuosi sitten varsin vastaavista syistä. Moninpeli olisi Strainin mukaan pitkittänyt pelin kehitystä ainakin puolella vuodella teknisten säätöjen johdosta, mihin studio ei ollut valmis ryhtymään pelin budjetin ja kehitystiimin koon vuoksi.

Kokemuksen rikkaampana Strain kuitenkin lupaa, että yhteistyöpelaamisella tulee olemaan tärkeä rooli pelisarjan tulevaisuudessa. Ilmankin zombiselviytyminen on toki näyttänyt tarkenevan, sillä peli myi vauhdikkaasti ensimmäisellä viikollaan.

Tällä hetkellä State of Decayn kehittäjät valmistelevat peliin selviytymiselementtejä painottavaa hiekkalaatikkopelitilaa, minkä ohella pc-käännös on työn alla. Lisätietoja näistä ei ilmeisesti kuitenkaan kannata odottaa aivan lähiviikkoina.

Pelaaja-lehden arvostelun State of Decaysta löytää tällä viikolla ilmestyvästä heinäkuun numerosta.

Lähde: Undead Labs Forums, Undead Labs (Facebook)