Viime viikolla tehtävässään lopettanut pitkäaikainen PlayStation-pomo Shuhei Yoshida on pohtinut Kinda Funny Gamescast -ohjelmassa, miksi PS Vita -käsikonsoli ei menestynyt odotetusti.
Yoshidan mukaan Sonyn resurssit eivät riittäneet kahden eri alustan tukemiseen, vaikka alun perin Vitalla oli potentiaalia tarjota samanlaisia ominaisuuksia kuin Nintendo Switchillä.
PS Vita julkaistiin vuonna 2011, ja sen arvioidaan myyneen 10–15 miljoonaa kappaletta, mikä on myynneissä noin 80 miljoonaa Euroopassa vuonna 2005 julkaistua PSP-käsikonsolia vähemmän.
– PS Vitassa oli paljon asioita, jotka toimivat. Ihmiset rakastivat pelata sillä erityisesti indie-pelejä. Se oli raudaltaan upea, mutta useat tekniset valinnat, jotka teimme, eivät olleet hyviä, Yoshida toteaa.
Yoshida mainitsee esimerkkinä PS Vitan omat muistikortit, jotka nostivat kustannuksia ja pakottivat käyttäjät maksamaan laitteen käytöstä enemmän.
Lisäksi takapaneelin kosketuspinta ”ei ollut tarpeellinen”, vaikka se tuntui lupaavalta prototyypeissä. Myös OLED-näyttö kasvatti tuotantokustannuksia.
Yoshida paljastaa, että kehitysyksikössä oli videolähtö, jonka avulla laite voitiin liittää näyttöihin. Tämä ominaisuus poistettiin kuluttajille julkaistusta mallista kustannussäästöjen vuoksi.
Entinen PlayStation-johtaja kertoo päätöksen olleen ”huono idea” ja viittaa Switch-konsolin telakointiominaisuuteen. Suurimpana ongelmana hän pitää kuitenkin Sonyn resurssien hajauttamista.
– Meillä ei ollut tarpeeksi resursseja tukea sekä PS3- ja PS4-konsoleita että Vitaa. Konsoleiden suosion vuoksi ne saivat prioriteetin, Yoshida sanoo.
Yoshida vertasi tilannetta Nintendoon, joka yhdisti resurssinsa yhden alustan, eli Switchin, taakse. Yoshida naureskelee Switchin ”olevan kuin Vita 2”.
Yoshida jätti PlayStationin 31 vuoden jälkeen viime viikon tiistaina. Hänen mukaansa Sony säilyttää jatkossakin perintönsä, mikä on tarjota huipputeknologiaa kohtuullisella hinnalla.
Lähde: Eurogamer