Kolme SimCityn luoneen Maxis-studion veteraania on perustanut uuden indie-studion nimeltä Jellygrade.
Maxisista erosi nyt luova johtaja Ocean Quigley, SimCityn, Sporen, SimCity 4:n ja SimCity 3000:n tyylistä vastannut taiteilija. Hänen kanssaan uuden studion perustivat Andrew Wilmott ja Dan Moskowitz, joilla on molemmilla ollut tärkeä rooli Maxiksella. Tekniikkajohtaja Wilmott ja pelattavuuskehittäjä Moskowitz olivat Quigleyn kanssa luomassa mm. elämän kehityksestä kertovaa Sporea.
Jellygrade kehittääkin nyt peliä, joka kuulostaa hieman sekä Sporelta ja enemmän ehkä vanhalta SimEarthiltä. Tarkoituksena on luoda simulaatiopeli, jossa seurataan elämän ensiaskelia nuorella ja myrskyisellä maapallolla. Konseptitaidetta pelistä on jo näkyvillä Jellygraden Tumblr-sivulla.
Kolmikko kuvailee itseään saitillaan ”toipuviksi entisiksi AAA-pelintekijöiksi”, jotka haluavat nyt tehdä rakastamiaan pelejä mobiilialustoilla. Quigley kommentoi Twitterissä lähtönsä syitä, ja hän sanoo pitävänsä Maxiksesta edelleen paljon. Lopulta on hänen mukaansa ”vain aika mennä eteenpäin”, eikä lähdön syynä ollut esimerkiksi vaikea toimistopolitiikka.
– Ei, se oli oli halu tehdä jotain uutta, Quigley kirjoittaa.
Puhelimet ja tabletit ovatkin nykyisin useiden suurista studioista lähteneiden veteraanitekijöiden uutena kohteena, sillä mobiilipelien kehitysajat ovat nopeita ja budjetit pieniä. Se on täysi vastakohta rankalle ja vuosikausia vievälle suurpelien kehitykselle.
SimCity– ja Sims-pelien luoja Will Wright lähti Maxisilta jo 2009 omaan Stupid Fun Club -ajatushautomoonsa tutkimaan muita viihteen muotoja, kuten leluja ja televisiosarjoja.
Lähteet: Jellygrade