PS5 Pro oli PlayStationin toimitusjohtajan mukaan viiden vuoden projekti – Kehitys alkoi jo ennen alkuperäisen PS5:n julkaisua!

PlayStationin toimitusjohtaja avaa prosessia eilen julkaistun PS5 Pron kehityksen taustalla.

8.11.2024 10:23

PlayStationin toinen toimitusjohtaja Hideaki Nishino kertoo, että eilen torstaina julkaistu PS5 Pro oli ”viiden vuoden projekti”, jonka kehitys alkoi ennen PS5:n julkaisua.

Nishinon mukaan päivitetty konsoli oli aina osa Sonyn suunnitelmaa. PS5 Pron kehitys alkoi jo ennen PS5:n julkaisua.

Alkuperäinen PS5-konsoli julkaistiin 19. marraskuuta 2020, mutta Nishinon mukaan Pro-version kehitys oli alkanut jo ennen kyseistä ajankohtaa.

– Olimme tehneet Pro-version (PS4 Pro) edellisessä konsolisukupolvessa. Opimme siitä paljon. Kun myimme PS4 Prota tavallisen PS4:n rinnalla, 20 prosenttia asiakkaista valitsi PS4 Pron, Nishino kertoo Variety-lehden haastattelussa.

Nishinon mukaan kesken konsolisukupolvea julkaistulle päivitysversiolle oli kysyntää.

– PS4 Pro oli huipputason, eli premium-luokan konsoli. Tällaisille laitteille on siis potentiaalisia ostajia. Mielenkiintoista kyllä, kyse ei ollut vain aktiivisista käyttäjistä – myös uudet käyttäjät tulivat PlayStationin pariin hankkiakseen PS4 Pron, Nishino toteaa.

Ennen PS5 Pron viiden vuoden mittaista suunnittelu- ja kehitysprosessia Sonylla keskusteltiin Nishinon mukaan paljon siitä, haluaako yhtiö tehdä uuden Pro-version vai ei. Sony näki kuitenkin pystyvänsä kehittämään konsoliteknologiaansa ”kolmen tai viiden vuoden aikana”.

– Innovaatiot ja teknologian kehitys tapahtuvat nykymaailmassa paljon aiempaa nopeammin. Puhelimet ja tietokoneet päivittyvät joka vuosi, Nishino pohtii.

Nishino kuitenkin epäilee, että Sony tekisi vuosittaisia teknologisia päivityksiä esimerkiksi puhelinmallien tapaan. Hän kuitenkin uskoo Sonyn pystyvän ”yhdistämään asioita tuodakseen parhaita innovaatioita pelikonsolimarkkinoille”. Nishino kiteyttää tämän yhtiön pelikonsoliosaston visioksi.

Nishino lisää, ettei Sony koskaan julkaise uutta laitteistoa ilman, että sillä olisi jo suunnitelmaa siitä, millainen sen seuraaja voisi olla.

– Suunnittelemme kaiken pitäen seuraavan askeleen mielessä. Emme tee vain seuraavaa askelta tietämättä, mitä kahden askeleen päässä on. Se ei ole tapamme työskennellä, sillä meidän on varmistettava, että konsolisukupolvemme elinkaari saavuttaa 10 vuoden iän.

Lähde: Video Games Chronicle